Makeup and Stuff

Monday 7 May 2007

Mary Kay ögonskuggor


På bilden visas mina ögonskuggor från Mary Kay.
I det första etuiet: Woodland, Taupe, Jungle duet, och under: Moonstone, White sand.
I det andra etuiet: Taupe, Spun silk, Crystalline. Under visas rouge i färgen Orchid (finns inte längre).
I den understa lilla etuiet: Golden rod, Vintage gold.

Färgerna: Till vardags använder jag oftast en mix av de två första färgerna till vänster, woodland och taupe, det är de färgerna jag har på den här bilden. Alternativt, de två första färgerna i det andra etuiet, taupe och spun silk.
Som highlighter använder jag alltid White sand, direkt under ögonbrynen. Den här ögonskuggan är verkligen vit, men på min superljusa hy så syns den knappt, vilket har förvånat folk som sett när jag sminkat mig.
Den nedre vänstra ögonskuggan i första fodralet, som heter moonstone är snygg glittrig och ljus, tyvärr lite för glittrig för att helt passa till vardags, men ljusar upp snyggt. De nedersta två ögonskuggorna (Golden rod, Vintage gold) är väldigt glittriga och passar bäst till fest. Dueten jungle har jag använt både som ögonskugga och som eyeliner.

Ögonskuggorna: De här ögonskuggorna är riktigt bra, de är ordentligt pigmenterade och de är lätta att använda och applicera. Jag gillar skumgummiapplikatorer, eftersom färgerna blir starkast så, men använder även penslar ibland, särskilt om jag ska blanda flera färger. Om man applicerar med pensel så tycker jag att ögonskuggorna lätt flyger iväg och man får borsta under ögonen efteråt. De går att använda som eyeliner om man fuktar en eyeliner-pensel och sitter riktigt bra så också.
Ögonskuggorna sitter hela dagen utan att smula och brukar se precis lika bra ut på kvällen som på morgonen. Den enda ögonskugga jag tycker kan försvinna lite är highlightern white sand, om det beror på att den syns så svagt på mig från början, eller om det beror på att jag ofta fipplar med ögonbrynen under dagen, låter jag förbli osagt.

Ögonskuggorna sitter bra, är lätta att tvätta bort på kvällen och har aldrig irriterat mina ögon. Jag kan bara ge toppbetyg här. Den enda nackdelen jag kan se med de här ögonskuggorna är att de är gjorda för att sitta i dessa (dyra) etuin. De är inte alls smidiga att hantera utan etui då de är väldigt små och inte har särskilt bra lock.

1 comment:

Anonymous said...

Är du intressard så har jag ganska många ögonskuggor från Mary Kay som är oöppnade...har varit säljare men slutat och har en hel del kvar. 50 kr/st.