Makeup and Stuff

Tuesday 22 May 2007

Everyday Minerals foundation


Everyday Minerals är ett företag i USA som säljer mineral makeup över nätet. Jag köpte deras Free Sample Kit för ett tag sedan och recenserade. Här kommer en mer omfattande recension av Everyday Minerals foundation, nu när jag har beställt ett Starter Kit, fått de fullstora burkarna och har använt foundationen ett tag. På bilden en öppnad burk med lock av min foundation Fair, till höger en stängd burk av Multi Tasking som ligger upp och ned för att visa botten.

Formula: Everyday Minerals foundation finns i fyra varianter: Original Glo (torr hy), Semi-matte (normal), Matte (fet hy) och Intensive (alla typer, matt resultat). Jag har torr hy och blandhy och har testat den i Original Glo och Intensive. Original glo tyckte jag var för skimrande, den ger ett lätt skimrande och lite blankt resultat som jag inte tyckte om så mycket. Intensive ger däremot ett snyggt matt sammetslent resultat, precis som jag vill ha en foundation.

Färg: Everyday Minerals har mängder av färger, uppdelade efter varma, kalla och neutrala toner. Jag provade Fair, Multi Tasking och Fairly Light och den absolut ljusaste nyansen Fair, är perfekt för min jätteljusa hy. Jag köpte Multi tasking och Fair och tror att jag kan blanda dem i sommar om jag får lite färg för att få en bra nyans.
Förpackning: Burkarna är helt okej, ströaren ger lagom mycket per gång. Enda nackdelen är att etiketten sitter på undersidan av burken och alla burkar ser likadana ut så jag har satt små lappar på locken.

Applicering: Den här foundationen har en fin konsistens som tas upp totalt av borsten och blir bra med alla appliceringsmetoder. Jag föredrar foundationborsten följt av en snabbt drag med en fuktad svamp (punkt 4). Jag använde även foundationen som concealer, genom att applicera den med en fuktad concealerborste tex under ögonen, det gav jättebra resultat.

Resultat: Resultatet är strålande. Min hy blir nästintill perfekt, en helt naturlig persikohy som inte ser sminkad ut. Foundationen sitter hela dagen och färgar inte heller av sig på kläderna. Foundationen smälter in i huden och känns inte alls på huden, och min superkänsliga hy är jättenöjd med den här. Det känns att de här produkterna inte innehåller massor av junk, konserveringsmedel, parfymer, fyllningsmedel och oljor.
Se bilder på resultatet här.

Betyg: Jag är supernöjd, det här är helt klart den bästa foundation jag använt. Resultatet är supersnyggt utan att bli en mask. Toppbetyg utan tvekan!




Jag recenserade Everyday Minerals foundation när jag testade den de första gångerna i deras Free Sample kit. Läs den recensionen här. Jag rekommenderar varmt att börja med ett testkit.

Andra produkter i mitt starter kit och mina två sample kit är: Finishing Powder Sunscreen Fair, Finishing Powder Silk Dust, Blush Nick Nack, Blush Best Friends, Blush Sunday Brunch, Concealer Intensive Light, Concealer Sunlight corrector. Premium foundation brush
Recensioner av dem kommer, och kommer att bli länkade härifrån. Priset för hela starter kitet och ett sample kit blev 313 kr inklusive frakt.

Want to read in English?

6 comments:

Anonymous said...

Tycker du att det här märket är bättre än I.D? tack för en bra blogg förresten bra recsentioner

Makeupstuff said...

anonymous, jag har inte provat I.D så jag kan inte jämföra. Jag vill inte prova I.D eftersom den innehåller bismuth som känslig hud kan reagera på, och min hud är jättekänslig. Föredrar foundation som bara innehåller milda saker. Dessutom är I.Ds foundation lite skimrande, och jag föredrar matt foundation.

Läs om Everyday Minerals Free Sample Kit, det kostar bara 37 kronor totalt med frakt, och du får testa massor av färger och foundaitonproverna håller i en månad, minst! Billigt och enkelt att testa.

Anonymous said...

Jag använder också EM! Jättebra!

Och ang det i min blogg, klicka på bilden så kommer du till den sidan där jag hittade bilden.

Anonymous said...

Oj, tycker att det här märket låter jätterbra ju!
Har en liten fråga bara: Jag har läst lite om mineral-smink innan, och folk brukar skriva att appliceringen är lite krånglig, att man ska använda en speciell kabuki-borste, och att det tar ett tag innan man får in tekniken. Stämmer det?
Är det en kabuki-borste du använer till ditt E.M-smink? Och om det krävs en speciell teknik, hur funkar den då?
(oj, detta kanske var mer än en fråga... :P)
men det skulle vara jättebra om du ville hjälpa mig, för jag tycker E.M låter jätteintressant! lite läskigt med tekniken bara...
tack på förhand!
/maria

Anonymous said...

Jag har beställt ett sample-kit och tycker att det är jätteknepigt med de pyttesmå burkarna som sminket är i. Hur gick du till väga för att få ut din foundation och få en lagom "dos"? Det är inga "hål" i mina burkar utan bara lock, och om jag försiktigt doppar min borste i burken, fast den knappt får plats, så verkar en hel årsförbrukning med smink fastna på borsten. Borde jag investera i en mindre borste eller större burk tycker du?

Anonymous said...

Hejsan!

Hur mycket kostade totalt för dig att beställa gratispaketet + frakt?