Makeup and Stuff

Saturday 12 May 2007

Everyday Minerals Premium foundation brush


Everyday Minerals har ett antal borstar i sitt sortiment. Efter att ha bett om råd via mail och tittat runt, så bestämde jag mig för att beställa deras Premium foundation brush i mitt Starter Kit.
Everyday Minerals egna beskrivning av borsten är: "Unique flat head brush is the secret professional makeup artist use when applying their mineral foundations. Made from the softest grade of Taklon hair. Provides super-even coverage."

Jag är helt förälskad i den här borsten. Den är otroligt mjuk och len, den absolut lenaste borste jag någonsin har provat och känns underbar mot huden. Den ger supersnyggt resultat och jag får ett mycket jämnare och snyggare resultat än med den förra borsten jag använde. Den har inte ett så stort borsthuvud, men till foundation blir det här precis lagom för att få precision men ändå inte behöva småpeta.
Jag som har superkänslig hy, älskar lenheten och mjukheten i den här borsten. Mina gamla borstar känns vassa och otrevliga i jämförelse. Den här får toppbetyg.




Jag har inte kunnat bedöma hållbarheten i den här borsten ännu, då jag bara har haft den i några dagar. Jag har tvättat den två gånger och hittills har den inte fällt ett enda borststrå. Jag kommer att uppdatera den här recensionen när jag har haft den ett tag och kan säga mer om hur bra den håller. Jag kommer att vårda den ömt. (Tänk på att låta borstar ligga ned och torka när du tvättat dem, så inte vatten samlas i fästet och luckrar upp limmet.)

Borsten är gjord av Taklon hair, vilket är ett syntetiskt hår, så inga djur har blivit skadade och borsten är veganvänlig.

Want to read in English?

7 comments:

Anonymous said...

Jag har också den borsten och håller med om att den verkligen är mjuk. Men i övrigt är jag inte så imponerad av den. Tycker att allt puder fastnar i borsten eller så hamnar allt på ett och samma ställe :S

Makeupstuff said...

emelie, vad lustigt. Jag tycker att det är jättelätt att arbeta in pudret i borsten och sedan att applicera det så det blir jämnt. Jag tar rätt lite åt gången, arbetar in det rejält i borsten innan jag applicerar det på huden. Har inte alls haft problem med ojämnt resultat, som jag hade med min förra borste. Kanske en övningsgrej?

Anonymous said...

ja det kan ju vara en övningsgrej, men har ändå använt puderfoundation i mer än ett år så man borde ju kunna tekniken nu.

Makeupstuff said...

emelie, tråkigt att du inte är lika förtjust i den som jag är. Har du någon annan du är mer nöjd med?

Anonymous said...

ja faktiskt. min vanliga rougeborste från kicks. det blir liksom lättare täckning med den också tycker jag att det är lättare att fördela med den.

idag provade jag dock med foundationborsten igen och ja kanske att jag gillar den lite mer. men tycker fortfarande att det blir för mycket på vissa ställen tyvärr :/

Makeupstuff said...

emelie, jag tar ytterst lite i taget, ett litet skak med burken, sen arbetar jag in hälften kanske av det som kom ut rejält i borsten, snurrar runt i några sekunder, skakar av och applicerar. Har aldrig varit med om att det blivit för tjockt eller för mycket någonstans. Du kanske tar för mycket per gång?

Hoppas du kan hitta något sätt att bli lika nöjd med den som jag är. Jag använde en rougeborste innan, men tyckte inte alls att det blev lika jämnt resultat, och dessutom var den så hård och stickig i jämförelse med den här.

Anonymous said...

Har du en kabuki också? Eller har provat en och tycker att den här borsten är bättre? Försöker bestämma vilken jag ska satsa på till foundation.