Makeup and Stuff

Sunday 20 May 2007

Mineminerals Kinder, Glöd och Lyster


Mineminerals är ett svenskt mineralmakeup-företag från Uppsala. Jag fick en bunt prover från dem för några dagar sedan. Här kommer recensioner på deras rouge Kinder, deras Glöd som påminner om en Bronzer, samt Lyster som ska användas som highlighter.
Om produkten Glöd, från hemsidan:
"Borsta en liten mängd Glöd på kindben, längs käkkonturen, på ögonlock och haka. Passar perfekt de dagar du inte orkar eller hinner sminka dig."
Om produkten Lyster, från hemsidan:
"Använd Lyster precis där du vill! Med ett lätt skimmer accentuerar du kindbenen, lägg som highlighter under ögonbryn eller borsta på över dekolletage och skuldror."

Kinder: Kinder finns i sju nyanser, jag fick prov på färgen Glorious som är en rosaaktig nyans, som är rätt neutral. Lite för rosa för min smak, men annars en bra rougenyans, matt och snygg. Kinder applicerades rätt lätt med en rougeborste och satt hela dagen utan att falla av. Resultatet var en mycket ljus naturligt rosa nyans, se bild nedan. Betyget blir 5/7, ett helt okej rouge som satt bra och var snyggt.




Glöd: Glöd finns i tre nyanser, jag fick prov på nyanserna Heat (varm) och Innocent (kall). Glöd är skimrande och bronzer-aktig. Jag provade den i nyansen Heat på kinderna, den var för mörk och varm för min hudton och syntes väldigt tydligt (se bild nedan). De här kan vara snygga som kvällsmake på någon med mörkare hudton och någon med antingen varm eller kall hudton. På mig passade de däremot inte alls.

Bilden nedan visar ett tunt lager Kinder Glorious och Glöd Heat på hud som sminkats med ett tjockt lager Grund. Det syns inte riktigt hur mörk Heat är på min hy, eftersom väldigt lite av min hudfärg syns på bilden, jag bredde på för att verkligen se hur färgerna såg ut. Lite av huden direkt under ögat visar min ljusa hudfärg. Bilderna är tagna i dagsljus utan blixt.


Lyster: Lyster finns i tre nyanser, jag fick prov på nyanserna Star, Princess och Sunset. De skimrar och gnistrar, vilket kan se läckert ut på solbrun hud, men de är lite väl glittriga för dagtid för min smak. Alla tre är mycket mörkare än min hudton, vilket gör att de inte går att använda som highlighter för mig och inte heller passar att pudra på kroppen, då det skulle bli mörka ränder. Den ljusaste, Star, är rejält mycket mörkare än min ljusa hy.

Både Glöd och Lyster skimrar och får mig att tänka på solbrun hud en sommarkväll på krogen, snarare än vardagsmakeup på jobbet. De passar inte mycket ljus porslinshy som min och därför kan jag inte heller betygssätta varken deras färger, hållbarhet eller kvaliteter. Jag skulle inte kunna ge dem ett rättvist betyg.

No comments: