Makeup and Stuff

Wednesday 16 May 2007

Mineminerals foundation Grund

Mineminerals är ett svenskt mineralmakeup-företag från Uppsala. Jag fick en bunt prover från dem för några dagar sedan. Jag började med att testa deras foundation, som heter Grund.
Mine säger: "Mine. erbjuder ingen concealer i sitt sortiment eftersom Grund är mycket täckande. Trots detta ger Grund ett naturligt och vackert resultat. Du väljer själv hur täckande du vill att ditt underlag ska vara."

Färger: Grund finns i endast 9 nyanser, indelade i varma och kalla toner förutom den ljusaste och mörkaste. Jag fick prover på de tre ljusaste, Lightest, Light golden, Light rose. På min mycket ljusa och neutrala hud var Light golden för varm, Light rose för kall, men Lightest passade rätt så bra.

Konsistens: Konsistensen kunde vara bättre, den är inte jämn och vissa korn är för stora och tunga. Borsten kan inte ta upp all foundation när man försöker arbeta in den i borsten, utan vissa (grövre) korn var omöjliga att få upp och blev kvar även efter flera omgångar. Att jämföra med annan mineralmake jag provat där kornen riktigt sugs upp av borsten och inget blir kvar.

Applicering: Jag applicerade Grund med en foundationborste och resultatet det blev någorlunda jämnt. Det blev dock ett par prickar när tjocka korn hamnade på huden, som jag då fick massera runt tills fläcken försvann.

Resultat: Resultatet är lätt täckande till halvtäckande, lite för dålig täckning för min smak. Mineminerals har ingen concealer i sitt sortiment utan man ska använda foundationen som concealer, då jag tycker att även foundationen är lite för dåligt täckande, så vet jag inte riktigt hur bra det blir. På bilden nedan hade jag haft på många lager för att försöka jobba upp lite mer täckande resultat.



Betyg: Jag måste tyvärr säga att jag är lite besviken. Jag tror att mineminerals kan förbättra sina produkter, till att börja med genom att förbättra konsistensen på foundationen till ett lättare och mer finmalet pulver. Jag tyckte inte att Grund kunde mäta sig med andra mineralmakeup-foundations jag har provat. Det är svårt att sätta ett betyg, men det får nog bli 4/7. Det som drar upp betyget är att det är ren mineralfoundation utan konstiga ingredienser och att den inte irriterar huden. Det som drar ned betyget är konsistensen som är för ojämn, appliceringen, att den finns i för få nyanser och nästan inga neutrala nyanser.

1 comment:

Lisa said...

Jag personligen tycker att mine är bäst. Jag tror att du har sämre effekt på det eftersom du inte använder deras borstar när du sminkade dig. Jag hade från början en annan puderborste men köpte sedan deras. Så mycket bättre resultat.lopea