Makeup and Stuff

Saturday 19 May 2007

Everyday Minerals, Concealer

Jag har provat Everyday Minerals concealer i färgerna Intensive light och Sunlight corrector. Intensive light är en mycket ljus färg, som dock är lite gulare än den ljusaste neutrala foundationen Fair. Sunlight corrector är en gul nyans som ska användas för att dölja mörka ringar under ögonen.

Konsistens: Concealern är precis som foundationen ett mycket fint och jämnt puder som är lätt att ta upp i en borste.
Applicering: Concealern kan appliceras med en concealerborste eller ögonskuggeborste. Bäst och mest täckande resultat tycker jag att jag får med en lätt fuktad borste. Eftersom pudret är så fint, så kan man ösa på rätt mycket innan det börjar se kakigt eller tjockt ut.

Resultat: Dessa concealers är lika foundationen, de ger ett halvtäckande resultat. Om man applicerar dem med en fuktad pensel så blir de mer täckande. För att täcka ojämnheter i ansiktet kan man använda den vanliga foundationen med fuktad borste.

Intensive light ljusar upp bra och kan även användas som highlighter. Den är bättre på att ljusa upp, än att dölja. Man kan få ljusa ringar som syns om man tar för mycket av den här för att täcka ringar under ögonen. Bäst resultat under ögonen får jag genom att applicera foundation med en fuktad concealerborste, och sedan ta några drag av Intensive light med en torr borste, särskilt i ögonvrån. Då blir det ljusare, täckande utan att bli för ljust och ögonen ser mycket piggare ut. Jag har både en liten burk från Free Sample Kit och en fullstor burk av den här. Jag har använt sample-burken i en månad nu, och har knappt använt någon procent av hela burken. Den kommer räcka läänge, innan jag behöver öppna den fullstora.
På bilden nedan har jag applicerat endast Intensive light under ögonen (ingen foundation), med en torr borste.


Sunlight corrector är verkligen solgul och jag var ytterst tveksam när jag skulle använda den första gången. I vanliga fall använder jag en concealer med lite röd nyans för att dölja det blåa (Makeupstores cover all mix). Jag tog ytterst lite av sunlight corrector med en styv concealerpensel och började pudra på under ögonen, och oj, vad skillnad den gjorde. Efter två dagar är jag stormförtjust i den här, det krävs ytterst lite och piggar upp rejält. Den täcker dock inte blå blodådror riktigt lika bra (jag har så tunn hud under ögonen att man ser exakt hur mina blodådror går). Det krävs väldigt lite av den här för att pigga upp ögonen rejält. Jag kommer köpa en fullstor burk av Sunlight corrector, helt klart. Dock tror jag att min lilla burk från Free Sample Kit kommer att räcka i flera månader, med tanke på hur lite som krävs och hur mycket en sådan burk rymmer.
På bilden nedan har jag applicerat endast Sunlight corrector under ögonen (ingen foundation), med en torr borste.


Betyg: Jag är jättenöjd med dessa concealers. Om man tar dem för vad det är, halvtäckande concealerpuder, är de värda full pott. Dock vill man ofta ha lite mer täckande concealers som är lite tjockare i konsistensen, men jag tror att de här kan duga även för det med tillräckligt fuktad pensel, eller utblandade med lite ögonkräm tex. Sunlight corrector är snarare än "corrector"/neutraliserare än en concealer och gör sitt jobb grymt bra. Pyttelite gör stor skillnad.

1 comment:

Anonymous said...

Funkar helt ok. Om du är sugen på innehållsförteckningar så brukar sephora ha dem på sina produkter, ibland...