Makeup and Stuff

Tuesday 1 May 2007

Hårtyp: Vågigt hår


Beskrivning: Vågigt hår finns i flera varianter, från det nästan raka med bara en våg eller "självfall" till mycket vågigt hår som nästan är lockigt. Det typiska för vågigt hår är att ägaren tror att det är rakt och bara bångstyrigt. Många med vågigt hår inser inte att deras hår är vågigt och försöker få det att bete sig om att det vore rakt. Vågigt hår kan bli både vågigare och nästan lockigt, eller nästan rakt. Många med vågigt hår fasar för fuktiga dagar då håret blir "burrigt" och "frizzigt", det försöker egentligen bli lockigt, men är för torrt eller hårt stylat. En annan typisk sak för vågigt hår är att håret böjer sig utåt på ena sidan huvudet och inåt på andra, särskilt i page.
Frisyrer: Vågigt hår är snyggt i riktigt korta frisyrer, och i vissa page-frisyrer. Den svåra längden är mellan page och axlar, då vågigt hår lätt blir svårstylat och bångstyrigt. Långt vågigt hår kan vara otroligt vackert och snyggt klippt i en en u-form eller en v-form. Mycket vågigt och tjockt hår kan lätt se lite burrigt ut klippt i en rak linje, medan tunnare eller mindre vågigt hår kan se bra ut så också.
Vård: Vågigt hår är ofta lite torrt i längden och i topparna. Hårbotten kan vara alltifrån torr till fet. Börja med att försöka schamponera mindre ofta och med mindre schampo och använd mycket bra balsam. Har du långt hår bör du göra inpackningar ofta. Många med vågigt hår borstar håret med en borste för att få volym och det slutar ofta med att håret blir burrigt och flygigt och att det sliter på håret.
Produkter: Vågigt hår som lätt blir "frizzigt", särskilt när det är fuktigt, är ofta för torrt och behöver mer fukt. Välj produkter för din hårtyp. Om du vill ha rakare hår kan du testa produkter för rakt hår, som sleek look av Matrix. Om du vill ha vågigare hår kan du testa produkter för lockigt hår. Boken "Curly girl" av Lorraine Massey, handlar mest om lockigt hår men även om vågigt hår, finns för 86 kr på Adlibris.
Tjockt hår: En längre frisyr kan göra att håret dras ut lite runt ansiktet och känns mindre burrigt, samtidigt som längden blir lockigare och vacker. Testa att uppmuntra lockarna och vågorna istället för att få håret rakare.
Tunt hår: Om du har tunt hår kan en riktigt kort frisyr gör att du får mer volym. Långt hår får ofta en chans att bli vågigare och kan få mer volym.
Så ser ditt hår bäst ut: Acceptera din hårtyp! Vågigt hår är jättevackert om det får bete sig som det vill. Testa att sluta föna och misshandla håret med en hårborste. Mitt hår var rakt med bara lite självfall och torrt och burrigt, så länge jag borstade det flera gånger om dagen och inte gjorde inpackningar. Jag slängde borsten, reder ut det med en kam och gör inpackningar och använder bra balsam, nu är det supervågigt och mycket snyggare.
Testa: Gör en inpackning, red ut håret med en bredtandad kam och låt det självtorka, utan att röra det. Titta sedan på hur ditt hår egentligen ser ut, det är förmodligen mycket vågigare än du tror. Lär dig uppskatta din hårtyp och vad som gör att ditt hår ser snyggast ut.

8 comments:

Anonymous said...

Har fall och axel-långt hår, och jag känner verkligen igen mig i det där att ena sidans toppar pekar åt ena håller och den andra sidans åt det andra!
Ska testa tipsen!

Makeupstuff said...

april, visst är det irriterande? :) Jag hade page i många år och höll på att bli galen på det där, ena sidan stod rakt ut och andra gick inåt. Hoppas tipsen fungerar för dig!

Malin said...

har också axellångt och lite svagt självfall. använder dock aldrig borste, utan kör med fingarna när håret börjat torka efter dusch. hm, men vad jag hört å läst massa gånger är att man SKA borsta håret varje dag, för att få ut oljor och dylikt från hårbotten, ut i längderna... måste man verkligen det? gillar inte borsta just för att det mest blir frissigt å flygigt..

Makeupstuff said...

malin, det där är lite knepigt, började försöka förklara här i en kommentar, men jag tror jag postar ett inlägg om det istället. Ett inlägg om att borsta håret eller inte kommer om en timme i bloggen!

Makeupstuff said...

malin, nu är ett inlägg inne om att borsta håret eller inte: här

Anonymous said...

Hej! Vad bra blogg du har, faktiskt väldigt intressant. :)
En annan sak jag vet är att man inte ska sätta upp håret i knut eller svans medan det är blött.

Jag undrar vilket balsam du använder? Vilka rekommenderar du? Själv använder jag Dove Balsam (för torrt hår).

Julia.

Jenny said...

Haha att se den där bilden för vågigt hår är som att se mitt eget hår. Men jag har en fråga, hur ser håret ut när det ser bra ut då? ska man acceptera att det är lite burrigt eller kan man få det glansigt som f-a-n?

Tessan said...

Shit vilken aha-upplevelse jag fick nu när jag läste ditt inlägg. Har långt, vågigt hår som alltid blir burrigt och frissar sig. När jag kommer hem ikväll ska jag genast göra inpackning och sedan försöka undvika borsten.
Tack för superbra tips!