Makeup and Stuff

Saturday 12 May 2007

Tullen



Har jag nämnt hur mycket jag avskyr Sveriges tullregler? Mitt paket från Strawberrynet fastnade i tullen. Några intressanta saker att uppmärksamma:
1. Paketet var värt 31 dollar (211 kronor).
2. Jag blev tvungen att betala 115 kronor för att hämta ut paketet. Dvs ett påslag med 54 procent.
3. Paketet var märkt som Gift och enligt tullens regler får man ta emot presenter till ett värde av upp till 500 kronor.
4. Det tog 10 dagar för paketet att gå genom tullen och hem till mig, från det att det kommit fram till Sverige.

Från tullverkets hemsida:
För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från någon utanför EU gäller att: det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk och försändelsens värde inte överstiger 500 kronor.
varför blev jag krävd på pengar överhuvudtaget? Funderar på att kontakta tullverket.

De 115 kronor jag var tvungen att betala var 50.40 speditionsavgift, 12.60 moms på Postens avgift, och slutligen 52 kronor i avgift från Tullverket.

Sen kan man ju undra varför det ska ta tio dagar för paketet. Spårningen på posten visade följande:
11 maj Hemköp, Försändelsen har kommit till mottagarens utlämningsställe.
11 maj Posten Företag Veddesta, Försändelsen är vidaresänd till mottagarens utlämningsställe.
10 maj Stockholm utr, Sverige, Försändelsen kommer att skickas vidare till utdelning till mottagen
3 maj Stockholm utr, Sverige, Försändelsen kommer att skickas vidare för utdelning till mottagaren.
1 maj Stockholm utr, Sverige, Under tullbehandling hos Posten AB
1 maj Stockholm utr, Sverige, Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering.

Strawberrynet erbjuder sig att betala ev tullavgifter, för att hålla oss kunder nöjda. Jag ska maila dem och kommer att berätta om/när jag får pengarna tillbaka.

Jag förstår mig inte på Sveriges tullregler. Varför ska jag betala moms + frakt + avgift när jag handlar från utlandet? Till att börja med tycker jag att det är vansinnigt att betala moms för en vara som inte gjorts i Sverige, och som jag redan betalat det landets moms på. Jag trodde att det var meningen att handel mellan länder skulle uppmuntras, men det är tydligen bara inom EU. Vad hände med allt prat om fri handel?
Dessutom, om man nu måste betala moms, tycker jag att det är vansinnigt att det inte finns något sätt att betala in denna moms utan att behöva fler avgifter, som extra fraktavgift och annat trams.

6 comments:

Anonymous said...

Det är bara att faxa kvittot eller scanna in kvittot och skicka det till Strawberrynet så kommer de att sätta in pengarna på ditt konto inom ett par dagar. Du behöver inte uppge något konto utan endast ditt ordernr..De är verkligen srviceinriktade! Svenska tullen, ja det är ju som det är.

Anonymous said...

Det är för jävligt! Har råkat ut för samma saker! Varför ska de ta massa jävla avgifter för också. Avgifterna kostar ju mer än tullen!?!!! töntar!

Makeupstuff said...

anonymous, Strawberrynet är verkligen serviceinriktade, det håller jag med om. Jag mailade en bild på kvittot och fick svar några timmar senare, de ska sätta in mina pengar direkt.

beautybible, det som gör mig mest arg är att avgifterna och fraktavgiften inne i Sverige är minst dubbelt så hög som själva momsen. Känns som att posten bara vill tjäna pengar. Hur kan det kosta mer att skicka mitt paket från tullverket till mig, än hela vägen från Hong Kong? Morr...

Anonymous said...

Håller också med om att det är dumt. Posten ska inte ta 63kr för "tjänsten" att tvinga en att betala moms som redan betalats i ett annat land. Och sen är tullen så himla sega också, om dom är så upptagna kan dom väl låta oss få vårat smink ifred?

Tyvärr känner tullen till strawberrynet och vet att det ofta inte är gifts.

Makeupstuff said...

Li, eller hur? Ah, så det vet om Strawberrynet, därför de inte lät det gå igenom som Gift. Men att det ska TIO dagar för dem att fixa tullen tycker jag är under all kritik.

Varför kan det inte finnas något bra sätt att betala tull, typ betala in momsen i förskott någonstans, och få ett nummer så paketet bara glider igenom. Det är ju löjligt att behöva betala alla extra avgifter och frakt inom Sverige som är högre än den från USA eller Hong Kong. Snacka om att Posten bara försöker tjäna pengar.

Anonymous said...

Varför du ska betala moms när du handlar från utlandet? Av samma anledning som när du handlar nånting i Sverige. (Jag utgår från att du trots allt förstår varför vi har skatter i det här landet) I vilket land varan är producerad är helt irrelevant och du har INTE betalat moms i landet från vilket varan är beställd. På samma sätt slipper du betala svensk moms om du beställer en vara från Sverige till ett land utanför EU, däremot kan du komma att få betala de skatter och tullavgifter som gäller i det landet till vilket varan importerats.