Makeup and Stuff

Tuesday 29 May 2007

Mine ögonskuggor


Mine är ett svenskt mineralsmink-märke som jag fick prover från för ett tag sedan.

Basögonskuggor: Jag fick prover på fem basögonskuggor. Coal blir en snygg svart eyeliner med eyeliner sealern. Cashmere är en lite kall nyans som knappt syns på mina ögonlock, väldigt diskret. Chestnut är en snygg bra basnyans av brunt för vardagsmake. Jag fick till en snygg blandning av Cashmere och Chestnut som blev en snygg och naturlig vardagsmake. De här sitter bra i många timmar. Var försiktig så du inte applicerar för mycket.



Skimrande Jag fick prover på sjutton skimrande ögonskuggor, i superläckra färger. "Fukta gärna borsten lätt före applicering". Metallica är en snygg olivgrön nyans, Dazzle en ljusare grön och Mystery är en nyans som påminner om glöd och lyster-nyanserna. Moonstone är en läcker mörk lila-aktig färg. Jag har provat applicera med både torr och fuktig borste och föredrar torr borste, för mig blir det ojämnt och strimmigt med fuktig borste, tyckte även att skuggan föll snabbt. Jag är inte van vid att använda primer innan ögonskugga, men med lite primer satt de mycket bättre.

Glittrande: Jag fick prover på fem glittrande ögonskuggor, "Appliceras mest fördelaktigt med lätt fuktad borste". De glittrande ögonskuggorna är ännu mer glittrande än de skimrande ögonskuggorna, nästan glitterpulver. De glittrande ögonskuggorna behöver primer innan för att sitta, annars faller de lätt. Jag tyckte bättre om de skimrande skuggorna som glittrade nog mycket för min smak.

Nedan till vänster har jag den skimrande ögonskuggan Metallica, bild togs med blixt och den är mörkare och grönare i verkligheten.
Nedan till höger har jag den skimrande ögonskuggan Mystery, med eyeliner gjord av Coal tillsammans med Eyeliner sealer. En recension av Eyeliner sealer kommer senare, jag håller fortfarande på och utvärderar den.



Jag tycker att de här ögonskuggorna är bra, de är lite kraftigare pigmenterade och mycket lösare än de kakögonskuggor jag använder i vanliga fall. Att jobba med lösa ögonskuggor kräver att man är lite försiktigare, och arbetar in dem i borsten innan man applicerar annars faller de lätt. En primer kan vara bra att använda för de skimrande och glittrande skuggorna så de sitter bra, man kan även vilja applicera dem innan foundation, för tar man för mycket på borsten så faller de lätt. Ett stort plus för alla läckra färger, särskilt de skimrande skuggorna! Jag är helt såld på Metallica och Dazzle, hur har jag klarat mig utan dessa urläckra gröna nyanser? Dem måste jag ha (är tokig i grönt). Chestnut, Cashmere och Ambushed är snygga bruna nyanser. Färgerna på Mine minerals hemsida återger färgerna mycket bra. Det enda som drar ned betyget är att de skimrande och glittrande nyanserna kräver en primer, som måste köpas till om man inte har en.



Läs fler inlägg och recensioner av Mine här. Bjooti har också recenserat Mine ögonskuggor här

2 comments:

Anonymous said...

verkar bra, är det dyrt?

Makeupstuff said...

Mines ögonskuggor kostar 69 (matt), 79 (skimrande) och 89 kronor (glittrande). Plus frakt o expeditionsavgift 49 kr.