Makeup and Stuff

Wednesday 2 May 2007

Mary Kay Oil Mattifier


Mary Kay's Oil mattifier är en tunn kräm man har på blanka partier i ansiktet som näsa och panna (t-zon). Den gör huden matt och stoppar den från att bli blank. Mary Kays egna beskrivning är "Absorberar överflödigt hudfett och kontrollerar blanka hudpartier i minst 8 timmar. Kan appliceras flera gånger om dagen. Används under och över makeup".

Jag lider av en supertorr hy i hela ansiktet men med en superfet näsa som blir blank direkt, bara någon timme efter tvätt. Den här produkten är en av få produkter jag verkligen använder varje dag. Den är superdryg, jag klämmer ut en knapp droppe, applicerar på näsan och väntar några minuter innan jag applicerar makeup, sedan håller den sig matt i runt 8 timmar, ibland hela dagen. Om man råkar ta för mycket, vilket händer ibland, så får man ett vitt streck på näsan, så om man har på den och sen springer ut genom dörren så är det bra att kika sig i spegeln sedan. Det vita tas lätt bort med ett fuktat finger eller en fuktad tops.

Jag har bara provat att använda den ensam, eller under foundation/puder, visste faktiskt inte att den ska gå att använda ovanpå också, då kanske man ska ha en i handväskan. Den här kan bara få toppbetyg. Min lilla flaska (17 ml) har räckt i två år nu, och jag har fortfarande kvar, trots att jag använder den dagligen.



Det finns säkert andra produkter med liknande effekt, vet att Aco hade en t-zonsprodukt det var reklam för överallt för några år sedan. Med en snabb sökning hittade jag: Lancome Pure focus t-zone mattifier, Clinique Pore Minimizer T-Zone Shine Control, Smashbox Anti-Shine, samt massor av blotting papers från olika märken. Har inte testat någon av dessa.

3 comments:

Babysaur said...

Tack för tipset! Den här kommer jag nog prova inom en snar framtid.

Makeupstuff said...

Kul att du gillade tipset. Hoppas du också gillar den. Säg till om du vill ha tips på en Mary Kay-konsult i Stockholm.

Anonymous said...

skulle vara bra och intressant om du gav lite mer prisinformation under testet av produkten, skulle göra att man kollade in lite mer av länkarna och inte avfärdade dem som alltför dyra.