Makeup and Stuff

Saturday 19 May 2007

Uppmaning: Visa innehållsförteckningen!


Jag älskar att shoppa över nätet, sitta hemma och kika runt, läsa beskrivningar och kunna välja från flera olika butiker. Några klick och sedan dimper sakerna ned i brevlådan, underbart. Det jag däremot saknar i flera webbutiker är innehållsförteckningar. För mig är det otroligt viktigt att veta vad produkterna innehåller. Jag är kinkig och köper inte produkter som innehåller vissa ingredienser, dessutom har både jag och folk runt mig allergier.

Ungefär 40% av Sveriges befolkning har allergier. Något som lätt glöms bort, är nötallergi som faktiskt leder till 1–4 dödsfall (!) varje år i Sverige. Jag har nötallergi både i familjen och har haft vänner med riktigt allvarlig nötallergi. Många produkter innehåller nötolja eller mandelolja och det är omöjligt att veta vilka (tex Philip B hårolja, flera läppbalsam etc). Jag vill inte behöva köpa en produkt och sedan upptäcka att jag inte kan använda den i närheten av vänner, eller köpa något jag själv inte tål.

Därför uppmanar jag butikerna, Accessora, Blush, Eleven, Inezza, Satiné, och alla andra: Snälla, skriv ut innehållsförteckningarna! Ge oss en chans att veta vad vi köper. (Ett stort plus till Eleven som har med ingredienserna i många produkter, men långt ifrån alla.)

(Och du... tänk på att aldrig ta med nötter som snacks till jobbet, skolan, på bussen eller tunnelbanan. Det kan sitta någon med nötallergi där som kan få en chock och behöva ta sig till sjukhus. Ät nötter hemma istället.)

Uppdaterat: Nu har jag fått svar från alla butikerna ovan och alla har skrivit att de håller med om att det är viktigt med ingredienserna och att de jobbar på att lägga upp alla ingredienser. Toppen! En stor eloge till de här butikerna, både för att de tar emot kritik/förslag och för att de jobbar på att förbättra sina butiker och lägga till innehållsförteckningarna!

9 comments:

Makeupstuff said...

Nu har Accessora hört av sig till mig och berättat att de jobbar på att lägga upp innehållsförteckningarna till sina produkter. Toppen!

Makeupstuff said...

Nu har jag även Satine hört av sig till mig och berättat att de arbetar på att lägga upp innehållsförteckningarna på sina produkter. Perfekt!

Anonymous said...

Det är inte många som är så allergiska av nötter som reagerar på nötingredienser i kosmetik m.m. Kanske - kanske - om man får i sig produkten, men inte på hår och hud och läppar. Min bror är KRAFTIGT allergisk mot jordnötter och han kan använda Idominsalva som innehåller arachis hypogaea som är jordnötsolja, och han har aldrig reagerat.

Makeupstuff said...

natalie, bara för att din bror tål det, så kan du inte säga att det "inte är så många" som reagerar. Jag känner flera som inte ens kan vistas i samma rum som något med nötter, inklusive läppbalsam etc. Det riktigt farliga är givetvis läppbalsam etc, som vi ju faktiskt får i oss. Det viktiga är att man vet vad produkterna innehåller, så kan man välja själv.

Makeupstuff said...

Nu har även Inezza hört av sig och meddelat att de jobbar på att få upp alla ingredienser. Jättekul!

Makeupstuff said...

Nu har jag fått svar från Blush som berättar att de jobbar på att lägga in innehållsförteckningarna också.

Makeupstuff said...

Och nu har jag fått svar även från Eleven som berättar att de försöker lägga in alla ingredienser. De jobbar på det och försöker förbättra det. Toppen!

Anonymous said...

Hejja sådana som dig som får företag att ta upp innehållsförteckningar för oss allergiker! Det behövs någon som kan puscha dem frammåt och visa att det verkligen behövs - inför för skojs skulle utan för att folk verkligen inte tål allt! Det tas allt för lätt på mången allergi idag tycker jag. "Men du kan väl peta bort det där" är ju en klassiker. Hur petar man bort något som är en ingrediens i något annat är ju en ännu bättre fråga. Hejja på!

Makeupstuff said...

catte, visst är det så. Det finns en väldigt liten förståelse för allergier, trots att så fruktansvärt många har allergier i Sverige idag. Förhoppningsvis blir folk mer kunniga och uppmärksamma framöver. Att få veta innehållsförteckningen innan man handlar är ett måste för alla som bryr sig om vad som finns i produkterna, och särskilt för alla med allergier. Vi får hoppas att de bättrar sig.