Makeup and Stuff

Saturday 5 May 2007

Jojobaolja

Jojobaolja är en olja som knappt har någon lukt, men som kan göra underverk för torr hud och torrt hår. Jojobaolja är den olja som är mest lik hudens egen olja, och tas därför upp väldigt bra av både hud och hår. En droppe i händerna som sedan dras genom håret kan återfukta torrt hår, pyttelite i ansiktet eller på kroppen på torra fläckar mjukar upp och återfuktar. En perfekt olja som kan användas på hela kroppen.

Jag känner många långhåriga som svär på jojobaolja för att hjälpa torrt hår och förebygga kluvna toppar. En droppe jojobaolja och en droppe sheasmör eller kokosolja i handflatorna, inte mer, och dra genom håret. Det ska inte synas, men återfuktar håret. Andra brukar massera hårbotten med jojobaolja på vintern när håret är torrt och hårbotten fjällar, den ska även hjälpa mot mjäll.

Själv använder jag jojobaolja i håret och på torra fläckar på huden. Jag gillar att den inte har någon lukt, att den är sammetslen och att den tas upp så bra av huden. En droppe räcker gott och väl till varje applicering och en flaska räcker i evigheter. Det här är en sådan produkt jag inte förstår hur jag klarade mig utan, och absolut kommer köpa igen, och igen, och igen...




Läs mer om jojobaolja på Shenet. Jojobaolja finns bla att köpa från Crearome eller i butiker som har deras sortiment (tex Moonsun i Stockholm), En flaska på 100 ml kostar runt 57 kronor.

2 comments:

Miamaia said...

Til skikkelig tørr hud er jojobaolje for "tørr", men den funker bra til å balansere andre hudtyper. Til min veldig tørre hud benytter jeg i stedet mandelolje, som er litt fetere, 100% luktfri, og som roer og gir masse fuktighet. Jeg bruker den også under ansiktskremen om vinteren.

Makeupstuff said...

Mandelolja har jag hört ska vara väldigt bra, tack för tipset! Du har rätt i att jojobaolja räknas som en "torr" olja, för min torra hud fungerar den jättebra dock, dessutom är den toppen för håret. Mandelolja kan tyvärr många vara allergiska mot, nötallergiker tex. Jojobaolja fungerar för de flesta.