Makeup and Stuff

Friday 20 April 2007

Everyday Minerals, foundation, sample kit


Everyday Minerals är ett företag i USA som säljer mineral makeup. Jag beställde deras Free Sample Makeup Kit för ett kort tag sedan. Det innehåller tre foundations, ett rouge och en concealer. Jag har neutral hudton och är mycket ljushyad, deras näst ljusaste, Multi Tasking, passade min hudton.

En liten testburk är dryg och räcker länge. Jag uppskattar att min lilla testburk skulle räcka i flera veckor, förmodligen över en månad. Jag har tagit en annan burk (reseförpackning på Kicks, med två våningar för 15 kr) och petat över lite med en borste, och där doppar jag min puderborste när jag ska applicera. Detta pga att testburkarnas lock är lite för små och att det är svårt att bara få lite i taget. Jag använder en vanlig puderpensel och resultatet blir precis så täckande som man vill ha det, beroende på hur många varv man går, och precis så matt och naturligt som jag vill ha det. Instruktioner för hur man applicerar finns här. Man kan applicera med olika sorters borstar eller med en svamp.

Everyday Minerals foundations finns i fyra varianter, Original Glo för normal-torr hy, Semi-Matte för normal-kombinerad hud. Matte for fet hy. Intensive är för alla hudtyper och ger en nästan matt resultat. Jag valde Intensive.
Jag har hört att vissa typer av mineral makeup har ett skimmer i sig, som gör att det är lite glittrigt och inte blir helt snyggt, men den här är perfekt matt och naturlig. Everyday Minerals innehåller inte heller Bismuth Oxychloride, som i.d:s gör och som kan ge utslag hos känsliga, utan bara säkra ämnen.

Jag är supernöjd! Resultatet är supersnyggt, lagom naturligt och går att göra hur täckande som helst. Foundationen har inte torkat ut min hy (som är väldigt torr och lätt reagerar på foundation), och verkar inte täppa igen porerna. Jag har bara använt den i några dagar, men tycker att min hy ser bättre ut, även utan smink. Kan inte riktigt tro att det beror på den här foundationen, men min hud mår strålande. Det kan kanske ta lite tid att vänja sig vid appliceringen, men jag tyckte inte alls att det var svårt och det blev jämnt och snyggt direkt. Det här kan bara bli högsta betyg.




Jag rekommenderar varmt att köpa ett test-kit så du kan välja rätt foundation-färg. Kitet är gratis, du betalar bara för frakten och för mig blev det exakt 36.50 kronor totalt. Väldigt billigt för tre testburkar foundation, ett rouge och en concealer.
Uppdaterat: Jag köpte senare Starter Kitet, du hittar alla Everyday Minerals-recensioner här.

Everyday Minerals sajt.

Want to read in English?

17 comments:

Anonymous said...

Nu måste jag bara beställa ett provkit!! Låter ju för bra för att vara sant!

Makeupstuff said...

Ja, jag är glatt överraskad! Provkiten är dessutom så himla billiga, 38 spänn kan man bli av med liksom :)

Anonymous said...

hur var resten i kitet då?

Makeupstuff said...

Good point! Var så lyrisk över foundationen att jag helt glömde bort att recensera deras rouge och concealer. Recension av dem kommer på måndag! Tack för att du sa till.

Anonymous said...

Håller med om att deras foundations är uuuunderbara.
Har fått provpåsar från Meow och är ännu mer lyrisk nu :-)

Kan bara upplysa om att det inte finns ngn värdegräns för att det ska fastna i tullen. Men de brukar inte bry sig om små paket med lågt värde.

Makeupstuff said...

Johanna, visst är de? :) Så, du gillar meow? Berätta gärna mer om vad du tycker om dem. Nya märken är alltid kul.
Jag har för mig att jag hörde att 200 kronor var en informell gräns som tullen hade, alltså inget officiellt eller någon regel. Man vet aldrig hur tullen tänker, men tack för att du sa till om att det inte finns någon gräns, vill ju inte lura någon.

Anonymous said...

vilken färg är det på rouget på bilden? letar nämligen efter ett rouge som man ser ut på kinderan efter en vinterprommis.

Makeupstuff said...

Rouget på bilden heter Sunday Brunch, det står mer om det i min recension av det. Det kommer även en ny recension på lördag, där jag har provat tre av Everyday Minerals rouge: Sunday Brunch, Nick Nack och Best Friends.

Anonymous said...

Fast helt säkra är ingredienserna tydligen inte ändå, om man ska tro shenet.se. Såhär står t.ex. om Titanium dioxid:
"Titandioxid utvärtes: Normalt kan inte nanopartiklar av titandioxid tränga igenom frisk hud men mycket små partiklar (mindre än 10 nm) kan, om doserna är stora, som fallet är med solskyddsmedel, antagligen passera både överhud och läderhud, ackumuleras och nå blodsystemet och inre organ. Effekten misstänks vara genotoxisk (DNA-skadande). Enligt en del studier kan titandioxid oavsett partikelstorlek också vara cancerogent." Zinc Oxid har en liknande effekt, men ska inte vara canerogent. Iron Oxid har jag inte hittat nån information om. Dessa ingredienserna finns bl.a. i foundationen då.

Fast jag vet ju inte hur stora mängder som faktiskt kan göra skada och hur stora partiklarna i mineralsminket är, och antagligen är det ändå bättre än många av de ingredienser som finns i vanliga foundations :)
Funderar hur som helst på att prova produkterna, ser intressanta ut!

Sorry, blev lite långt :P

Anonymous said...

Hur mycket kostar start kitet du köpte?

Anonymous said...

Hej, hur mkt kostade frakten när du beställde och var du tvungen att betala moms eller tull avgift?
Skulle vara jätte bra om du kunde svara till mig genom att lägga upp en komentar till dig själv eftersom jag inte har ngn blogg sida.
Tack på förhand

faezeh said...

hej jag är femton år och försökte beställa kitet hem, men det gick inte, men är sidan helt säker? jag måste veta det innan jag använder någon av mina föräldrars kort... hur lång tid tar det förresten tills kitet kommer fram?

Anonymous said...

Hej Hej. Jag har fått mitt gratis-kit från EM, nu men jag tycker att de burkarna är Alldeles för små. På EMs hemsida kan man välja storlekarna sample, mini och Big när man beställer foundation. Vet du hur stora de olika är och vad som är att rekommendera? Tack

Anonymous said...

Hej! Hittade hit av en slump. Jag har också testat provkitet och är mycket nöjd med allt! Nu håller jag på ett beställa större förpackningar i både foundation och concealer ;-) Ett stort plus är att man kan beställa små "provförpackningar" på i stort sett alla produkter för en liten slant. Skitbra! :-) Känns inte som man har smink på sig, perfekt till vardagen!

Anonymous said...

Hej. Blev väldigt intresserad av detta smink och kollade in hemsidan/startkit men blev förbryllad, vilket var det du beställde när du fick den ljusa nyansen, är själv väldigt ljus i huden och behöver därför också ljust men fattade inte på hemsidan vilket som var vad. Fråga två, köpte du alla kiten eller bara ett i så fall vilket alltså. Klickade på produkterna för att få lite mer info om vad allt var men hittade ingen beskrivning.. Känner mig lite smått förvirrad men sugen på att testa detta.
Och så en ytterligare fråga till dig som verkar ha koll, har googlat runt lite för att hitta hudvård med mineraler i, precis som i sminket (alltså inte det dåliga som heter mineralolja) men inte hittat något, mest bara ekologiskt vilket också känns intressant, VET du om det finns hudvård som innehåller mineraler och är lika bra som mineral kosmetika? Tacksam för svar. Skriver ut min mejl här ifall någon annan som läser detta skulle ha matnyttig information.
b33tty@gmail.com

Mvh Betty

emeliewallin said...

Funderar på att klicka hem testkittet :) Hur många dagar tar det tills man får hem det ungefär?

Isolina said...

Nelly.com säljer Everyday Minerals nu! :)