Makeup and Stuff

Sunday 22 April 2007

Tips: Dags att byta mascara?


Mascara ska bytas var tredje månad. Det är lätt att glömma byta, och hopplöst att komma ihåg när man köpte en mascara och började använda den.

Mitt tips är att ta en penna och skriva vilken månad mascaran ska bytas, på själva mascaran så fort du har köpt den, innan du stoppar in den i sminkskåpet. På undersidan sitter det nästan alltid en liten rund klisterlapp med färgen/modellen, ta en tjock penna och kluddra dit tex 07, om du köpt mascaran i april - byte i juli. Så fort tre månader har gått, släng mascaran omedelbart i soptunnan, så du inte blir lockad att använda den "bara en vecka till".

Det är jätteviktigt att byta mascara var tredje månad. Det bildas bakterier och kan börja växa massor av otäcka saker i mascaran som kan ge ögoninfektioner och annat otrevligt. Ögonen ska man vara rädd om. Byt även mascara när du har varit riktigt sjuk och/eller haft en ögoninfektion.

Har du något bra tips på hur man ska komma ihåg att byta mascara i tid?

(och samma dag som jag ska posta det här så ser jag att LipGloss bitch har som dagens tips att byta mascara i tid, typiskt :) )

6 comments:

Anonymous said...

Ha,ha.. så det kan bli :)
Ett gott råd är det hursomhelst!

Makeupstuff said...

Visst är det? :)

Anonymous said...

En liten kråka i filofaxen funkar ju också :) Bara skriva "mascara byte" nån dag när det har varit ca 3 månader...

Anonymous said...

Jag brukar lägga in det i mobilens kalender. Fast det är så lätt att glömma bort det ändå, man tänker att man ska byta, men en dag senare så är det bortglömt. Ska nog testa skriva på mascaran istället :)

Anonymous said...

Är det verkligen nödvändigt att byta mascara var tredje månad? Jag använder dagligen kontaktlinser, återanvänder etuiet ständigt och byter kanske linsvätska en eller högst två ggr/månad (alt. när det blir för mycket damm), eftersom den dunstat bort så pass mycket då att linserna inte täcks. Detta i sig har ALDRIG gett mig ögonproblem. Jag använder inte mascara varje dag, men ganska ofta. Dock använder jag pyttelite (eftersom jag har nästan svarta ögonfransar ändå), enbart för att hålla fransarna på plats (samt att min puderfoundation vill pudra ned fransarna, haha!). Jag byter mascara högst en gång per år, ibland går det t o m uppemot två år. Jag har aldrig haft några som helst problem med mina ögon och alla olika optiker jag gått till säger att mina ögon ser jättefriska ut. Jag tycker absolut att man ska byta var tredje månad om man har känsliga ögon eller fått nån riktig otäck infektion, men annars tycker jag att man faktiskt kan ta det med lite ro.

Anna said...

det här hade jag ingen aning om, bra att veta. tack för en jättebra blogg :D