Makeup and Stuff

Sunday 15 April 2007

Braun Xelle epilator


Braun Xelle epilator är en epilator som har mer än dubbelt så många pincetter som andra epilatorer, vilket ska göra den mer effektiv. Jag använde en gammal Braun Silk'epil epilator för många år sedan och stod knappt ut med smärtan och gav upp efter två försök och gav bort den. Förra året så bestämde jag mig för att testa igen, lånade den, kom fram till att "Äsch, det ska gå!" och gick sedan ut och köpte en ny. Valde att köpa den dyraste, Braun Xelle, och ångrar mig inte en sekund.

Xelle har som sagt minst dubbelt så många pincetter jämfört med andra (40 st), vilket gör att epileringen går mycket snabbare, istället för att sitta och nöta på samma ställe om och om igen, så är man klar med 1-2 drag på varje område. Den har dessutom en lampa, som verkar fånig tills man använt den. Lampan gör att man ser vartenda hårstrå och att det blir mycket enklare att få med allt, den gör verkligen skillnad. Slutligen har den flera olika huvuden, ett nybörjar-huvud med färre pincetter som jag aldrig har använt, ett rakhuvud, samt en mojäng som sitter på det vanliga epilatorhuvudet med som runda bollar som går att ta bort om man vill få ännu mer epilator-område, men jag har inte tagit bort den eftersom jag tycker att de små bollarna smärtlindrar lite.

Det gör ont, men inte alls så farligt ont, jag vet inte vad skillnaden är, men den här gör mycket mindre ont än den gamla epilatorn. Mitt betyg är 6/7, den är effektiv, tar bort massor av hår i varje drag, gör mindre ont och huden mår strålande efteråt. Det enda som hindrar det högre betyget är att det ju faktiskt gör ooont.




Läs mer om X'Elle på Brauns Xelle sajt.
Finns att köpa på Teknikmagasinet och Siba för c:a 899 kr.

Uppdatering: Nu under sommaren har braun en Nöjd kund-garanti. Om du inte är nöjd med din Xelle så får du pengarna tillbaka. Läs mer i mitt tips-inlägg.

För dig som aldrig har epilerat benen/är nybörjare: Ja, det gör ont, vissa tycker knappt att det känns och andra tycker att det gör jätteont, jag tillhör den senare kategorin. Det beror på hur kraftigt hår du har, hur känslig hud du har och många andra saker. Det kan vara lättare om du vaxar benen innan, och sedan tar håren allteftersom de kommer upp, så är det inte så mycket på en gång, eller använd nybörjarhuvudet. Duscha innan så huden är varm och porerna är öppnare, att kyla med is tycker jag inte hjälper eftersom huden stänger sig och det blir svårare att rycka håren, men andra tycker att det hjälper. Jag hade hört från flera av mina vänner att deras ben höll sig i 3-4 veckor, döm min förvåning och min besvikelse när benen var hopplösa igen efter en vecka (!). Om man alltid har rakat, så växer håren i otakt, men om man forsätter epilera/vaxa så kommer de så småningom i fas. Jag föredrar epilering framför vax (kladdigt och besvärligt och sliter med hud) och rakning (mina ben blir röda och irriterade av rakning och det räcker ju knappt ett dygn).
Epilera aldrig benen samma dag som du ska visa dem i kjol. Det kan ta över ett dygn i början innan huden har slutat vara röd och irriterad. Se till att ha gott om tid på dig, det kan ta en halvtimme per smalben i början. Läs instruktionerna! Det ska ta tio sekunder från ankel till knä, man ska röra epilatorn myyycket långsammare än man tror, håll den även i rätt vinkel.

Tips:
* Duscha alltid innan. Ta en varm dusch och skrubba benen, vänta några minuter och epilera sedan.
* Tvätta alltid av epilatorhuvudet med alsolsprit efter varje epilering, så slipper du inflammerade hårsäckar.
* En gammal t-shirt under dig på golvet är en bra idé, så det inte hamnar hår överallt.
* Ta lite alsolsprit på en bomullstuss och dra snabbt över benen efteråt om du har problem med knottror. Det hjälper. Vänta några minuter och smörj sedan in benen med aloe vera.
* Den bästa längden är ungefär 2 mm. Raka benen två-tre dagar innan epileringen så gör det mycket mindre ont och är lättare.
* Tre-fem dagar efter epileringen kan det komma småhår som precis skulle till att börja växa när du epilerade, så ta för vana att ta ett varv till några dagar senare.

Har du några andra tips? Lämna en kommentar!

2 comments:

Makeupstuff said...

Blev det där inlägget för långt kanske? Ville dela med mig av tips men det blev ett riktigt maratoninlägg...

Lina said...

Hej, funderar på att köpa en epilator - men det är ju inte det lättaste i epilatordjungeln!

Men, Xelle som du pratar om, den finns (som jag har sett iaf) i två varianter - Braun Silk-épil Xelle, Rosa och Braun Silk-épil Xelle, Grön - vilken ska man ta enligt dina erfarenheter?. Förstår inte riktigt vad skillnaden är..

Det finns också Philips Satinelle Massage Premium och Philips Satinelle Ice Premium som jag funderar på - dock samma problem, vet inte vad skillnaden sinsemellan dem är etc!

Dessutom säger många att Philips inte är så bra? och att Braun ska vara bättre?

SUPER tacksam för svar!!

// Lina