Makeup and Stuff

Saturday 28 April 2007

Sebastian Potion 9


Sebastian potion 9 är en leave-in behandling/balsam. Den appliceras i fuktigt hår efter tvätt och ska hjälpa mot torrt och skadat hår, "wearable treatment" påstår Sebastian. Konsistensen är en halvtjock kletig, lite oljig vätska. Det är lätt att ta för mycket, man måste använda ytterst lite, en ärta räcker till midjelångt hår. Jag tycker att den lätt kladdar och samlar damm i topparna även när jag tar ytterst lite. Ett tips är också att ställa tuben upp och ned eller lägga den ned, låt den inte stå upp, för då rinner det ut mängder när man öppnar locket.

Jag är osäker på om den ger effekt, jag tror att den gör torra toppar lite mjukare och bättre efter några behandlingar. Jag har hört att vissa använder den för att tämja frizz, men jag har bara använt dem på topparna, eftersom den är så kletig. Den är dyr, men mycket dryg. Jag är inte så jätteimponerad, efter flera månaders användning. Att det lätt blir kletigt och dammigt i håret av den, drar ned betyget avsevärt och gör att jag bara använder den när jag ska ha håret uppsatt. Betyget blir en tveksam 3:a. Jag tror inte att jag kommer köpa den igen. Betyget kan komma att ändras om jag börjar märka mer effekt, jag har mer än hälften kvar, men använder den bara då och då.




Har du testat? Vad tycker du?

5 comments:

Anonymous said...

Hej!
Jag måste säga att jag inte alls känner igen din beskrivning av nr 9. Jag han använt den i mitt tunna, raka hår i flera år och har aldrig hittat en produkt som gör mitt hår mer lättformat, väldoftande och friskt. Men det är väl så att olika produkter passar olika hår och personer olika bra. För mig är den en solklar fullpoängare med plus i kanten.:)

Makeupstuff said...

Malin, kul att den fungerar för dig. Jag köpte Potion 9 just därför att jag hade hört så vansinnigt många lyriska recensioner av den. Så jag är rätt förvånad faktiskt och hoppas fortfarande att jag en vacker dag kommer att falla för den :)
Hur använder du den i ditt hår?

Anonymous said...

Jag tar oftast i den när jag tvättat håret och det har torkat lite grann. Eller så tar jag lite i torrt hår för att få ner eventuell frissighet och eller "jämna" till topparna. Jag kan inte använda s k glansprodukter i mitt hår då det är tunt och rakt - det ser bara fett & stripigt ut av det, men potion 9 ger mitt hår en väldigt fräsch lyster som ser naturlig ut.:)

Makeupstuff said...

Malin, tack för tipset! Ska prova att använda den i torrt hår för att tämja frizz. Ska prova att använda en i lite mindre blött hår, efter att det har torkat en stund också, och se om det blir bättre. Lovar att uppdatera recensionen om jag ändrar uppfattning :)

Anonymous said...

Jag brukar ta lite Potion 9 i håret då det är nytvättat och fortfarande fuktigt men handdukstorkat. Jag har ganska fina hårstrån och tidigare var det omöjligt för mig att spara ut håret. Det kom ungefär till axellängd men inte längre. Sen jag började använda Potion 9 började mitt hår växa och blev tillsist riktigt långt. Dessutom såg håret mycket friskare ut. Så för mig har Potion 9 varit en riktig mirakelprodukt som jag har använt regelbundet i flera år nu!