Makeup and Stuff

Saturday 28 April 2007

Hårhandduk


En hårhandduk i microfiber är en bra investering, om du stämmer in på någon av följande punkter:
* Vill att håret ska torka snabbare.
* Har långt tjockt hår som tar flera timmar att självtorka.
* Vill få håret ur vägen när du sminkar och klär dig.
* Sparar till längre hår och vill undvika slitage och föning.
* Har lockigt hår (det blir ofta lockigare av att vara i en turban).
* Använder en vanlig handduk som turban (inte lika bra och det sliter på håret när du tvinnar den).

Hårhandduken uppe till höger är en välkänd Aquis-handduk, jag visste inte att dessa fanns i Sverige, förrän jag hittade dem på Inezza idag. Kul! Kostar 169 kr på Inezza.
Handduken nedanför som bara har denna beskrivning som bild, kostar 120 kr på Accessora (under Microfiber).

Själv har jag haft en hårhandduk i över ett år och är supernöjd. Den minskar torktiden rejält, från 4-5 timmar för mitt hår till runt 1.5 timme. Jag tror att jag har den sorten som Accessora säljer.
Tips: Det räcker med att vira hårhandduken 1-2 gånger och inte massor som på bilden, då tvinnar du inte håret lika mycket, vilket kan slita på det. Om du har mycket långt hår, så kan du vika håret dubbelt där det går utanför handduken, det fungerar utmärkt. Tänk på att microfiber ska tvättas utan mjukmedel och vid rätt temperatur.

4 comments:

Anonymous said...

Det lät intressant! Tack.

Rouge said...

Hum, man kanske skulle ta och investera i en sådan! ;) Verkar super ju! =D Mitt hår är rätt långt, men torkar ändå fort efter en vanlig handduksturban ;) Men att det skulle torka ännu fortfarande är ju ännu bättre såklart! ;)

Makeupstuff said...

Jag kan verkligen rekommendera en mikrofiber-turban. Det är skonsammare för håret eftersom man slipper tvinna en vanlig handduk så hårt för att skapa en turban. Håret torkar mycket snabbare för mig, och mitt hår tar evigheter att torka. Dessutom vet jag många med vågigt/lockigt hår som får mycket mindre "frizz" efter att ha låtit håret torka såhär. Hoppas ni också gillar dem :)

Anonymous said...

du vet ingenstans man kan köpa de i affär och slippa att beställa?