Makeup and Stuff

Monday 9 April 2007

The Body Shop Cocoa Butter Body Butter


Efter att ha läst om Body Shops Body Butter på otaliga mode- och sminkbloggar, som alla höjde dem till skyarna, så kände jag mig tvungen att testa. Deras Body Butter har konsistensen av smör och de har en hel serie med Body Butters, för olika hudtyper och med olika ingredienser (och dofter).

Jag valde Cocoa Butter Body Butter för att jag har torr hud och för att jag tyckte att den luktade gott, choklad och vanilj. Den innehåller kakaofett och sheasmör som jag vet är väldigt bra för huden. Den här är en av de fetaste, för mycket torr hud, den går fort in i huden men bildar även ett litet lager på huden som kan kännas efter flera timmar, och som spolas bort när man duschar, det är inte negativt enligt mig. Mina ben som var så torra att de var vita och fjällade blev mjuka, lena och bra på 2 appliceringar. I början tyckte jag att den luktade för starkt, men nu tycker jag bara att den luktar ofantligt gott. Lukten stannar verkligen hela dagen, jag kan känna doften på mig själv på kvällen om jag smörjer in mig på morgonen.

Positivt:
1. Den går snabbt in i huden.
2. Den luktar gudomligt, choklad och vanilj. Jag går och sniffar på mina armar hela dagarna.
3. Det återfuktar otroligt bra.
4. Den har en härlig konsistens.
5. Den innehåller bra ingredienser, kakaofett och sheasmör är superbra för huden. De flesta hudlotions innehåller mest kemiskt skräp, den här känns mycket bättre, även om den kanske kunde ha varit ännu mer naturlig.

Negativt:
1. Doften är underbar, men stark. Den luktar så pass starkt att den kan krocka med andra parfymer, när jag har smort in mig med den här på morgonen så tar jag inte någon mer doft på mig, för de krockar. Jag känner lukten av den - på mig själv - hela dagen.
2. Det känns inte så hygieniskt att gräva med fingrarna i en så stor burk. Hade känts fräschare med flaska, men då hade den kanske inte kunnat vara lika smörig i konsistensen. Jag är noga med att tvätta händerna innan, men den känns ändå inte helt fräscht.

Den är en riktig toppenprodukt och jag är riktigt sugen på att prova fler ur serien. Jag är helt såld på den och ger den högsta betyg 7/7. Den köps givetvis på Body Shop, en burk är 200 ml och kostar 165 kr.




Ingredienser (från The Body Shops hemsida): Water (Solvent/Diluent), Glycine Soja (Soybean) Oil (Emollient/Skin Conditioner), Theobroma Cacao (Cocoa) Butter (Emollient), Butyrospermum Parkii (Shea Butter) (Emollient), Glycerin (Humectant), Cyclopentasiloxane (Emollient), Glyceryl Stearate (Emulsifier), PEG-100 Stearate (Surfactant), Cetearyl Alcohol (Emulsifier), Lanolin Alcohol (Stabiliser/Emollient), Phenoxyethanol (Preservative), Fragrance (Fragrance), Methylparaben (Preservative), Propylparaben (Preservative), Xanthan Gum (Viscosity Modifier), Benzyl Alcohol (Preservative), Disodium EDTA (Chelating Agent), Sodium Hydroxide (pH Adjuster), Caramel (Colour), Yellow 5 (Colour).

Synd att det inte finns någon body butter utan shea butter i, nötallergi är så vanligt... Shea är en nöt och det är oklart om det är okej att användas av nötallergier, det finns inga dokumenterade fall av allergi mot sheanötter, men man är osäker på om det kan ge en allergisk reaktion. Därför vågar jag inte köpa en bunt och ge till vänner och systrar.

Andra bloggar som höjt denna till skyarna:
Kiss and makeup
Beautyplace
Bjooti

8 comments:

Anonymous said...

Åh... är det så den doftar!! Hade fått för mig att den doftade kokos, och det går tvärbort hos mig :-)

Makeupstuff said...

Jupp, Cocoa luktar choklad och vanilj. De har även en body butter som doftar cocos, som heter Coconut, den luktar starkt av kokos.

Cocoa och Coconut kan se förvillande lika ut när man tittar snabbt, så var försiktig! :)

Anonymous said...

OCH den är inte djurtestad!

Makeupstuff said...

April: Det är sant! En rätt viktigt poäng, tack för att du uppmärksammade det också.

Makeupstuff said...

Och samma dag som jag postar hur mycket jag älskar den här, så tappar jag burken i golvet och hälften åker ut och på golvet!! Argh! Typiskt. Men nu är jag i alla fall helt säker på att jag vill köpa en till burk när den här är slut...

Anonymous said...

Jag älskar Body Butter! Det bästa är att man fortfarande känns mjuk och slät i flera dagar efteråt (jag brukar inte hinna/orka smörja varje dag). Jag har använt strawberry, grape, mango, passion fruit men min favorit är nog papaya som har bäst konsistens och effekt (kan inte uttala mig om doften eftersom jag har väldigt dåligt luktsinne). Vet inte om jag inbillar mig men jag tycker att den reducerar celluliter också, eller så blir huden bara så len att jag struntar i dem.

Har gjort ett flertal personer i min närhet beroende genom att ge bort i present. Hett tips är att ge bort till mamma, som sedan blir så förtjust i den att hon förser dig med body butter varje jul och födelsedag.

Anonymous said...

Reagerade lite när du skrev att andra cremer innehåller så mycke konserveringsmedel osv... Såg innehållsförteckningen som du har skrivit och reagerade på att de va flera olika alkohol typer tillsatta (inklusive ethanol). Alkohol är aldrig bra för huden, tänk på de när du köper produkter så du kollar noggrant. Vet att Body Shops Body Butter är underbar och shea smör är en super ingridiens som du kan lägga rent på brännskador, eksem osv... Men eftersom Body buttern är i just burk format så brukar de innehålla mycket kemikalier just för att de inte ska bli bakteritillväxt när man är i med fingrarna hela tiden. Även om du tvättar händerna innan så finns de massa bakterier och mikroorganismer som inte dör av vanlig tvål. Ett tips är att använda en spatel. Jobbigt att rengöra varje gång bara! Menar inte att skriva illa om produkten, vill bara dela med mig av de ja vet :) // Hudterapeut

Makeupstuff said...

Sofia, jag håller med dig. Jag tycker att det är jättesynd att den här body buttern innehåller så mycket kemikalier, hade föredragit en med lite mer naturliga ingredienser. En så pass stor burk som man ska gräva i blir ju inte så hygienisk, så de måste ju tyvärr konservera allting rejält. En tub eller en mycket mindre burk hade varit mycket smartare, men de måste fortfarande garantera att den inte blir en bakteriehärd på 12 månader, och det är ju svårt utan massor av konserveringsmedel.

En spatel är alltid ett superbra tips för burkar. Jag brukar alltid använda det med hudvårdsprodukter i burkar, mycket bra tips.