Makeup and Stuff

Wednesday 4 April 2007

Max Factor Lipfinity


Max Factor Lipfinity är ett läppstift som påstås sitta en hel dag, oavsett om man äter, dricker eller hånglar. Det består av två komponenter, själva läppstiftet och ett ofärgat läppglans som ska återfukta läpparna under dagen.

Första gången jag testade det så blev resultatet katastrofalt. Efter bara några minuter började läppstiftet flagna och färga av sig på allt, bilda klumpar och såg fruktansvärt ut. Jag bröt nästan ihop. Andra gången samma sak. Jag sökte runt på nätet och hittade två punkter som verkade vara grundläggande för att få det att fungera:
1. Läpparna måste vara helt rena, inte ett uns läppbalsam kvar.
2. Det måste målas på i ett ytterst tunt lager. Gärna med pensel istället för applikatorn.

Nästa gång tvättade jag läpparna innan (har alltid ett lager läppbalsam), använde en läpp-pensel och målade på ett så tunt lager som bara gick. Väntade sedan 2 minuter och målade på läppglanset. Perfekt resultat! Läppstiftet höll i timmar och bildade varken veck eller försvann. Någon som är så läppbalsams-beroende som jag, behöver använda läppglanset ofta, kanske någon gång varje-varannan timme, men det är mjukt, glider på lätt och kan tas på utan spegel utan problem.

Det har var det läppstift jag hade på mig på mitt bröllop och fester efteråt, där jag har varit tvungen att se bra ut och ha läppstift i 12 timmar eller mer, och det har fungerat perfekt.

Läppstiftets enda fiende är olja. Om du äter väldigt fet mat så kan det börja gå bort lite, men annars sitter det som berg. Jag använder mitt rätt sällan, det känns bökigt att applicera på morgonen och gör läpparna rätt torra, så det passar bäst för speciella tillfällen och fester. Inget jag använder till vardags, men andra kanske använder det dagligen. Det enda som drar ned betyget till 6/7 är att det torkar ut läpparna och att det är lite bökigt att applicera, eftersom man måste ta ett supertunt lager och vara noga.
Det finns att köpa på Kicks, Åhlens och andra butiker för ungefär 135 kr.

3 comments:

Anonymous said...

Kyssäkta? :o

Makeupstuff said...

Jupp! Jag är inte så förtjust i namnet "kyssäkta" för oftast är det ju mat och dricka man bryr sig mer om. Man äter och dricker ju oftast fler gånger än man hånglar en vanlig dag (tyvärr ;) ).

Men Lipfinity är helt kyssäkta som jag skrev, min kille var lite tveksam först, men vi kunde hångla hela dagen utan att han fick något på sig alls.

Anonymous said...

hihi ok :)
låter som ett budgetfynd...