Makeup and Stuff

Wednesday 20 June 2007

Veet Warm Wax institut


Warm Wax institut är ett nytt vax från Veet. Jag såg att det hade kommit en ny sort och blev nyfiken och köpte den. Jag har använt Veets vanliga vax "Veet Warm Wax" några gånger och har tyckt att det är ett helt okej vax och hoppades att den här skulle vara bättre. Ack så fel jag hade. Det här är ett riktigt bottennapp.
Veets beskrivning:
"VeetWarm Wax är perfekt för den erfarne hemma-vaxaren. Medan du njuter av ett underbart doftande vax får du ett långvarigt resultat med silkeslen hud i upp till fyra veckor. Du slipper också allt kladd eftersom Veet Warm Wax Institut short hair formula används utan remsor. Tillräckligt med vax för hårborttagning på båda underbenen, armhålorna och bikinilinjen."

Om vi ignorerar att de pratar om vaxaren i maskulin form (erfarne) så kan vi börja diskutera vad de lovar:
* "Underbart doftande vax" - Bläh. Det stinker konstigt stearin-dagislera.
* "Slipper allt kladd" - Ha! Det här vaxet är inte vattenlöslig och det blir rester över hela benen som inte går bort. Det föreslår att man ska använda olja, men inte ens efter att ha dränkt benen i olja går det bort. Man får istället sitta och gnugga bort vaxet med nageln.

Vaxet är nästan exakt som stearin i konsistensen och utseendet. Man ska applicera remsor som är c:a 3x10 cm, i ett 2 mm tjockt lager. Vänta några sekunder på att det torkar, sedan peta loss den undre kanten med naglarna, få grepp och slita. Om man inte gör en lite tjockare kant nedtill så får man gräva runt med naglarna och får massor av rester. Det är omöjligt att applicera det utan att långa strängar far nedför benet och ned mot golvet (lägg tidningar under!).

Det blir små bitar vax precis överallt, och 10 cm remsor är för lite i taget, det tar evigheter att vaxa. Varför de ens har valt att göra en rems-fri version vet jag inte, det är ju inte direkt remsorna som är problemet med vax.
Vaxet ska ta bort hår ned till 2 mm, men inte ens på 5 mm långa hår går mer än 20% bort per ryckning (!). Så du får applicera igen, och igen, och igen. Jag vågar inte tänka på hur lång tid det skulle ta att vaxa hela benen med det här. Efter en halvtimme gav jag upp, ägnade ytterligare en halvtimme åt att skrubba och försöka få bort resterna från benen, och tog fram min älskade epilator istället.

Jag beslöt mig för att ge det en andra chans idag, men tyvärr är resultatet lika uselt. Nej Veet, det här är uselt. Gör om, gör rätt! Vilket slöseri med pengar och tid, Warm Wax institut kostar 139 kr på H&M och får helt klart bottenbetyg.
Om du vill kladda med vax, så köp deras vanliga äldre modell av vax istället, som är sockerbaserat och vattenlösligt och har vettiga långa remsor (recension av det kommer).

3 comments:

Anonymous said...

Tråkigt :/

Vad har du för epilator? Är den bra? Jag funderar på att köpa en, men har hört att det ska göra så ont med såna *Fegis* :P

Makeupstuff said...

Jennie, nu har jag publicerat en recension av Veets andra vax som är bättre. Jag har Braun Xelle-epilatorn, den är superbra, men jo den gör ont. Men vaxning gör också ont. Epilering och vaxning gör ungefär lika ont, skillnaden är att när man vaxar så kommer smärtan i korta doser, när man epilerar så gör det mindre ont men längre.

Läs min recension av min epilator här.

Det kommer inlägg om hur man epilerar bäst för nybörjare inom de närmaste dagarna.

lehnalina said...

Gaaaaaah jag testade det också och fyfan vilken skit! Jag som blev så glad när jag hittade vax för kortare hårstrån.