Makeup and Stuff

Friday 29 June 2007

Tikei Perfectly Matte Foundation

Det svenska företaget Tikei, som främst säljer produkter och kit för att göra eget mineralsmink, har nu börjat sälja färdigt smink. Jag beställde gratisprover på deras foundation och fick färgen Neutral #1, den näst ljusaste.

Färger: Tikei har ett imponerande utbud av färger och nyanser. Deras foundations finns i fyra toner: Cool, Warm, Neutral och Peach för dem som har Neutral-Cool. De har även kategorin Dark för mörkhyade. Varje kategori har sedan fyra nyanser, från 0 till 4 där 0 är ljusast och 4 är mörkast.
Mitt prov var färgen "Perfectly Matte Foundation Neutral #1", som var okej på min hud, den var en aningens för mörk vilket gjorde att den framhävde några linjer jag har i pannan.

Konsistens/Applicering: Foundationen är mycket fint mald. Den går in i borsten och är lätt att applicera och hantera.

Resultat: Resultatet är mycket naturligt. Foundationen är varken matt eller glansig. Med ett tunt lager blir resultatet mycket naturligt, men lite för blankt för min smak, då jag föredrar ett matt resultat. Foundationen är halvtäckande-täckande och man kan få rätt bra täckning med flera lager. Med flera lager så blir resultatet mer matt, men kan se lite för pudrigt ut. På mig sitter foundationen hela dagen utan problem. Ansiktet blir dock torrt efter ett par timmar och huden känns stram, jag har torr hy och den känns lite uttorkande och kräver en extra applicering fuktkräm efter några timmar. Jag vet inte hur väl den passar fet hy eller om den kontrollerar olja.

Bild tagen innanför fönstret, endast dagsljus, med foundation på halva ansiktet (vänster på bilden) och inget på andra.




Betyg: En helt godkänt foundation, kanske en bra första foundation för en nybörjare på mineralsmink. Själv föredrar jag Everyday Minerals foundation, för en matt finish och för min mycket torra hy. Betyg blir 5/7 för de med normal hud, helt klart godkänd. För torr hy som min, är den dock en 4:a då den blir för torr.




Pris: Foundationen kostar just nu 99 kr för en burk på 7 gram, ordinarie pris är 159 kronor. Tikei säljer även kit och på hemsidan skriver de om kostnaden: "Vad kostar det att göra Mineral Foundation själv jämfört med att köpa färdigt? - Det kostar under 3 kronor per gram." I och med att man vet att foundationen bara kostar 21 kronor, så känns 99 kronor som ett helt acceptabelt pris, med tanke på jobb och färgframtagningen, 159 kronor känns däremot lite mastigt.

5 comments:

Malin said...

Hmm... jag tycker faktiskt att din hy ser finare ut på sidan utan sminket.:S Nä, jag håller mig nog till EM. Tack för en bra recension iaf!:)

Makeupstuff said...

malin, jag insåg också det när jag såg bilderna. Skumt. ndrar om det beror på att nyansen inte var helt rätt. Jag håller mig också till EM, Tikei's gjorde min hud alldeles torr och stram efter några timmar.

Anonymous said...

Jag är väldigt förtjust i tikeis foundation. Men jag har normlal/fet hy. Kanske kan den vara lite uttorkande om man har riktigt torr hy? På mig ger den jättefint resultat.

Makeupstuff said...

anonymous, som jag skrev så kändes den uttorkande på min torra hy, men på normal eller fet hy tror jag den passar mycket bättre. Kul att den fungerar bra för dig!

Anonymous said...

jag ser ingen skillnad. var har du sminkat dig? i arslet?