Makeup and Stuff

Monday 25 June 2007

Epilering, tips & tricks, del 2


Här kommer fortsättningen på mitt inlägg om epilerings-tips och tricks.

6. Det blir inte alls hårfritt i fyra veckor.
Har du tjockt hår på huvudet som växer snabbt? Då växer kroppshåret snabbt också. Vissa blir lena och hårfria i 2, 3 eller 4 veckor, andra får epilera en snabbis en gång i veckan (som jag), det blir mycket mindre hår per gång och går snabbt och gör mycket mindre ont.

7. Benen blir inte helt lena.
Vissa får pyttehår kvar som inte syns men kan kännas lite. Trösta dig med att du inte har några synliga hår, att benen är lena och fina "medhårs" och att huden mår så mycket bättre. Håren är också mjuka och inte alls vassa som rakstubb. Det blir bättre efter ett tag. Har du en superdate som du tror kommer tafsa mycket på dina ben, så kan du ta ett snabbt drag med rakhyveln just den dagen.

8. Det tar tid.
Det blir bättre. Särskilt om du epilerar lite oftare, så det blir färre hår per gång. För mig halverades tiden efter ett tag. Nu tar det ungefär 20 minuter för båda underbenen + knän, i början tog det minst 40-45 min.

9. Kyla hjälper inte.
Flera epilatorer har kylklampar antingen på epilatorn eller separata kylvantar som ska minska smärtan. Kylan gör att porerna stänger sig och att det gör mer ont, tycker jag. Epilera istället efter att ha duschat benen i varmt vatten, så porerna är öppna och det går lättare.

10. Hur gör man?
Börja med att läsa instruktionerna. Sitt bekvämt och ha ren och torr hud. Håll epilatorn i rätt vinkel (90 grader) mot benet. Dra epilatorn långsamt mot hårens riktning (från fot mot knä) och tänk på att ändra riktning om håren växer snett, tex på vaderna. Sträck huden med andra handen så gör det mindre ont.

Bästa rutinen
Den bästa rutinen enligt mig är: Skrubba benen med peelingkräm eller skrubbvantar dagen innan. Duscha/tvätta benen med varmt vatten så huden är ren och porerna är öppna. Lägg ut en handduk/t-shirt på golvet under dig och epilera.
Smörj in benen i aloe vera gel, ta på dig mjuka byxor. Rengör epilatorhuvudet med alsolsprit och packa ned den. Klart. Smörj in benen med en fuktgivande lotion dagen efter.

Missa inte punkt 1-5 som du läser här. Det finns även tips på Brauns sajt om Xelle, under Tips for beautiful legs. Det är även därifrån jag lånat bilden.

3 comments:

Anonymous said...

Jag älskar epillering och gör det på benen men är livrädd för att testa under armarna, det måste ju göra svinont!!!

Makeupstuff said...

beautybible, jag håller med :) Under armarna skulle inte jag palla, vet folk som har testat och börjat blöda. Hjälp! :) På benen är det däremot toppen!

Anonymous said...

Hej!
Nice blogg! Jag har sån problem med hårborttagning inget tar ju på mig ordentligt! Jag hatar att vaxa kämpar i timmar men får ändå inte perfekt resultat! Rakning kommer inte på fråga, och med epilering (använder dock en gammal köpt för ca 8 år sen) så blir håren innåtväxkta efter ett tag! Har du något tips? Epilerar du bara benen eller vaxar du oxå ibland?