Makeup and Stuff

Thursday 28 June 2007

Konstiga frågor från Dove

Dove har just nu en undersökning på sin hemsida, om varumärket och produkterna. Jag tycker att många av frågorna är konstiga. Undersökningen riktar nämligen in sig mer på Dove's image med "real beauty" och att produkterna ska ge bra självförtroende, än att de ska ge någon effekt. Det känns lite snett för mig. Frågorna inkluderar:
"Jag får komplimanger för min hud när jag använder Doves produkter"
"Doves produkter ger mig bättre självförtroende när det gäller min hud"

Okeeej... Sen kommer vi till frågorna om deras bodylotion, som är den enda Dove-produkt jag provat de senaste åren. Frågorna är, som lyder:
* Jag skulle rekommendera den för min bästa vän
* Min hud kändes betydligt mjukare och jämnare
* Min hud gav mig bättre självförtroende
* Det kändes som min hud hade finare lyster
* Min hud kändes vackrare
* Lotionen lämpar sig väl för dagligt bruk
* Doves kroppslotion fick mig att känna mig vacker

Okej. En lotion för mig har som viktigaste uppgift att återfukta min hud. Det är det jag använder lotion för, att göra min torra hy mer återfuktad. Jag ser ingen sådan fråga. Att huden blir "mjukare och jämnare" tycker jag inte är riktigt samma sak, det passar bättre ihop med att det var Doves Firming lotion jag har testat. "Finare lyster" är inte heller samma sak som återfuktad hud och får mig att misstänka att Doves lotions innehåller massor av silikoner och andra ämnen för att ge glans.
Jag skulle ha frågat om den var bra i konsistensen, om den återfuktade, om huden mådde bra av den, om doften var okej och om förpackningen var bra. Inte om jag "kände mig vacker" eller "fick bättre självförtroende".

Är jag för hård? Tycker ni att deras frågor är vettiga för en lotion?

4 comments:

Anonymous said...

Hur får man bättre självförtroende av en bodylotion? den trollar ju inte direkt bort hudproblem ? ...

Makeupstuff said...

anonymous, eller hur? Ska jag känna mig tryggare och snyggare bara för att mina ben är återfuktade? Jag förstår inte riktigt hur de tänker. Jag kan förstå självförtroende ihopknippat med en deodorant, men inte med en bodylotion. Sen verkar Dove förvänta sig att man ska få komplimanger för sin hud pga deras lotions också? Ehm va? :)

Anonymous said...

Fyllde också i någon enkät på Doves hemsida, kanske var samma. Tyckte många frågor var jättekonstiga, mest de om deras reklamkampanjer. Det fanns liksom massor med antaganden inbakade i formuleringarna så om man inte höll med om premisserna fanns inga vettiga alternativ.

Men vad gäller hudfrågorna så är de inte så konstiga. Om det hade gällt Bodyshops Body Butter (som jag precis skrivit väldigt promotande kommentar om) så hade jag svarat ja, får faktiskt komplimanger för att jag har så len och slät hud (har även gett komplimang till en kompis för hennes lena armar en gång, som gav BB som förklaring). Tycker även huden känns fastare, får jämnare färg och skimrar. I flera dagar.

Anonymous said...

Dove är inte vettiga för fem öre. Någonsin. De lägger ner massa jobb på att påstå att man är vacker om man är gammal och rynkig, eller fet, eller fräknig, och lanserar Pro-age produkter istället för Anti-age. Men inte fan får man vara blek i hyn. Nehehej. En himla massa brun-utan-solprodukter ska minsann finnas. Jäkla hycklare.