Makeup and Stuff

Thursday 28 June 2007

Makeup-maskin?


Läste precis på beau.ie-bloggen att Matsushita som ägs av Panasonic, precis har skickat in en patentansökan på en skrivare som kan skriva ut smink direkt på ansiktet. Du kan ladda hem färdiga utseenden, du väljer en mall och färger och sedan så sprayar den på smink på ditt ansikte, så makeupen är klar på några sekunder.

Är det bara jag glatt kommer att tänka på sminkmaskinen i Fifth Element/Femte elementet? En underbar liten mojäng Milla/Leeloo trycker på en knapp och pang är hon sminkad. Den har jag drömt om sen jag såg filmen. Har letat som en tok efter bilder på den scenen, men lyckades bara hitta denna video på youtube, själva makeupen kommer precis på slutet.



Jag måste dock erkänna att jag är tveksam till den här uppfinningen. Den måste vara väldigt avancerad för att kunna ta hänsyn till olika ansiktsformer, vad händer om ögonmakeupen hamnar på kinderna? :) Är den däremot så avancerad (och det borde gå med tanke på hur bra ansiktsigenkänningsprogram som finns) så kan den bli rätt cool.

Läs mer på beaut.ie och gem sty eller New scientist tech.

1 comment:

Anonymous said...

Haha, vissa nyheter är roligare än andra... Vem skulle inte vilja ha en sån maskin (om den verkligen funkar, alltså).

Jag länkar till det här inlägget från min blogg. Trevlig helg!!!