Makeup and Stuff

Monday 18 June 2007

Everyday Minerals Finishing Powder, Sunscreen Fair

Everyday Minerals har flera olika Finishing powder, som ska appliceras efter övrigt smink. Jag har provat dem i två varianter, Sunscreen Fair och Silk Dust, den här recensionen gäller Sunscreen Fair.

Färger: Finishing powders finns i flera nyanser och med olika syften. Sunscreen Fair är gjord för att ge solskydd på sommaren, för ljusa hudtoner. Sunscreen Fair är aningens mörkare och gulare än min foundation (den absolut ljusaste, Neutral Fair).
Konsistens: Ett mycket fint och jämnt puder som är lätt att arbeta med.
Applicering: Appliceras lätt med en stor puderborste eller en foundationborste. Skaka ut lite i locket, rör runt med borsten, knacka av överflödet och applicera i stora cirkeldrag. Glöm inte att ta lite på halsen, öronen och i urringningen och på axlarna om du har linne.

Resultat: Ett mycket naturligt resultat, det syns inte nämnvärt. Det går utmärkt att använda endast detta utan foundation under, och då jämnar det till hudtonen en aning, men inte lika mycket som en foundation och syns inte. Går utmärkt att pudra på barn eller pojkvännen och sunscreen powdren finns i flera nyanser.

Everyday Minerals får just nu sina finishing powders SPF-märkta och i juli kommer de gå ut med sin SPF-rating. De har precis omformulerat vissa av sina Sunscreens och den jag har finns inte längre kvar, men verkar motsvara den nya "Natural Reflection Fair Finishing Powder".
Foundation + sunscreen borde ge en SPF på runt 15-20 tror jag. Jag satt utomhus i lite mer än en timme mitt i stark sol för några veckor sedan och upptäckte efteråt att min urringning var alldeles röd av solen, mitt ansikte mådde däremot strålande, utom en liten fläck högst upp vid hårfästet där jag hade missat foundation och sunscreen och var lite röd. Efter det började jag applicera mer noga och även i urringningen och det verkar skydda utmärkt.

Betyg: Jag är mycket nöjd med min Sunscreen Fair. Jag använder den dagligen nu under sommaren, i ansiktet samt på axlar, armar och i urringningen. Jag känner mig tryggare och föredrar absolut det här lätta pudret framför tjocka och kletiga solkrämer. Om jag skulle vara ute en hel dag skulle jag komplettera med solkräm också, men för de korta stunder jag är ute just nu så är den här perfekt.
En annan stor fördel är att det här pudret bara innehåller fyra ingredienser och irriterar inte huden eller täpper igen porerna, vilket ofta solkrämer gör, den innehåller inte heller parfym eller annat irriterande. Toppbetyg. Recension av Silk dust kommer senare.

1 comment:

Anonymous said...

Hejhej, fin blogg du har.

Jag skulle beställa Everyday minerals för ett tag sen men fick värsta chocken, beställde både starter kit till mamma och 12packet till min mamma men så står det att jag ska betala drygt 3500 i frakt. Hur löste du detta? Jag fick bara alternativet "Express" och jag vill ha det billigare. Annars kan jag ju lika gärna köpa I.D eller så.. :S