Makeup and Stuff

Sunday 24 June 2007

Epilering, tips & tricks, del 1


Sommartider och epileringstider. För några år sedan när jag testade epilera för första gången så trodde jag att alla som epilerade inte kunde känna smärta eller var galna. För ett år sedan köpte jag mig en epilator och föll handlöst för hur smidigt det är och hur det är räddningen för min känsliga hud som inte klarar rakning.
Här är mina tio bästa tips och tricks för de vanligaste problemen:

1. Det gör ont!
Ja, det gör det i början.Det blir bättre, jag lovar. Efter några gånger gör det mindre ont och blir endast en lite stickande känsla. Ta de känsligaste ställena som vristen och knät sist, när de smärtstillande endorfinerna är igång.
En nyare och bättre epilator hjälper, min Braun Xelle gör mycket mindre ont, än en 10 år gammal silk-epil. Om det gör hemskt ont, ta en ipren en halvtimme innan de första gångerna. Du kan även vaxa benen en gång innan första gången och bara hålla efter med epilatorn, då är det färre hår och och lättare. Epilera en gång varje eller varannan vecka, så är det färre hår och går snabbare och lättare än mer sällan.

2. Röda inflammerade hårsäckar/knottor på benen.
Först och främst: rengör alltid epilatorn efteråt med alsolsprit. Ta några droppar alsolsprit på den lilla borsten och borsta noga epilatorhuvudet. Duscha innan du epilerar så huden är ren. Prova att ta en bomullstuss med lite alsolsprit och dra snabbt över benen direkt efter epilering, vänta några minuter och smörj sedan in med aloe vera gel. Låt bli att ha på lotion eller något annat på benen resten av dagen och kvällen. Jag gjorde så de första gångerna efter epilering och det hjälpte jättemycket mot röda knottror.

3. Benen ser ut som en nyplockad kyckling, röda och irriterade direkt efteråt.
Benen blir alltid röda och irriterade, särskilt i början. Smörj in benen med aloe vera gel, det lindrar, kyler och läker. Vila sedan benen resten av dagen/kvällen. Nästa dag kommer de vara lena och fina igen.

4. Inåtväxande hår.
Vissa får tyvärr det. Peela benen, en billig skrubbvante från tex Kicks funkar utmärkt. Skrubba benen en gång i veckan. Några hår kan du behöva peta upp med pincett.

5. Efter någon dag är det hårigt igen!
Det finns två möjliga anledningar till att du ser stubb redan efter någon dag eller två: 1. håren bröts av istället för att ryckas, detta kan hända om du drar epilatorn för snabbt uppför benet (läs instruktionerna, 10 sekunder från fot till knä är mycket långsammare än man tror) eller om du har en gammal dålig epilator. 2. Hårets växtfaser är olika, alla hår växer i olika takt och vid olika tillfällen, precis som på huvudet. Har du otur så får du stubb direkt, men om du fortsätter epilera så kommer de komma i bättre takt.

Punkt 6-10 kommer imorgon. Det finns även tips på Brauns sajt om Xelle, under Tips for beautiful legs. Det är även därifrån jag lånat bilden.

No comments: