Makeup and Stuff

Friday 23 May 2008

Tips: hårband för styling

Man har alltid småhår, särskilt precis runt ansiktet som gärna far iväg åt alla håll och kanter, har man vågigt eller lockigt hår så kan de vara helt ostyriga och lätt bilda en stor gloria runt ansiktet och "frizzies". Om man inte har håret utsläppt, utan i en hästsvans eller knut så vill man gärna tämja de där småhåren. Om jag ska sätta upp håret i en hästsvans eller knut så fort det har torkat, så ser det väldigt kaotiskt ut med massor av smålockar och konstiga böjar på småhåret runt ansiktet och uppe på huvudet. På en semester vid havet där det blåste väldigt mycket, började jag använda ett hårband för att hålla småhåren borta från ansiktet och upptäckte ett trick, nämligen att låta håret torka med ett hårband.

Efter att ha tvättat håret, har jag håret i en microfiber-turban i 5-10 minuter, sedan kammar jag ut det och tar på mig ett brett mjukt hårband medan håret får självtorka. Om jag har tid att låta håret självtorka utsläppt i lugn och ro (i de, minst 3 timmar, som det tar) så brukar jag i alla fall ha hårbandet på mig den första timmen. Annars kan jag låta det sitta i hårband i någon timme, innan jag sätter upp det i knut eller hästsvans.

Hårbandet gör att småhåren torkar formade precis rätt, platt mot huvudet, och att håret ser bra ut när det är uppsatt senare. Om jag ska ha håret utsläppt så måste jag vara lite noggrannare i placeringen, och ta bort hårbandet och rufsa till rötterna lite efter ett tag, så det inte blir för platt, men det hjälper mot alla frizzies.

Ett simpelt, billigt tips, ett brett hårband finns på närmaste Kicks eller H&M. Ett brett hårband är att föredra framför ett smalt som lätt kan ge en tydlig böj i håret. På ena bilden syns ett hårband från Aquis, på andra Sarah Michelle-Gellar med ett band som är för tunt för att ge snyggt resultat, men hon är cool och det var så jag hade håret på min semester.

5 comments:

Badbomben said...

Bra tips!:)

Makeupstuff said...

Kul att du tyckte det! :)

Det kändes som ett fånigt enkelt tips, men jag vet hur mycket det förenklat min hårstyling med alla mina småhår som tidigare stod åt alla håll och kanter.

Anonymous said...

Tack för tipset, det ska jag prova!

En som vill ha ett fint hår said...

Hej! Har läst några av dina hårvårdsinlägg och tycker det är super.
Jag har förstått att det bästa är att tvätta håret 2ggr i veckan men hur gör man resten av gångerna om det är så att man duschar? Blöter håret och bara använder balsam eller låter ni det helt vara?
Tacksam för svar....

Anette said...

snyggt