Makeup and Stuff

Monday 19 May 2008

L'Oréal Casting creme gloss



L'Oréal Casting creme gloss är en intensivtoning som ska räcka i 6-8 veckor. Den är fri från ammoniak och är gjord för att vara enkel att använda hemma. Kartongen innehåller två komponenter som ska blandas, den ena flaskan hakas fast i den andra, man sätter på locket och skakar färgen, sen är det bara att börja applicera med det smala munstycket. Färgen är halvtjock och inte särskilt rinnig, med en handduk över axlarna så klarar i alla fall jag av att applicera det utan att kladda ned överallt.

Jag köpte två kartonger, eftersom jag har höftlångt hår, men en förpackning räckte faktiskt, eftersom produkten skummar och är så lätt att gnugga runt i hela håret. Masserar man in det rejält så behöver man inte oroa sig för ojämn färg. Den ska inte sitta i så jättelänge och lukten är helt okej. Efterbehandlingen är rejält tjock, räcker att användas som balsam i ett par tvättar efteråt och gör håret lent. Färgen blir lite väl lila de första dagarna, men tonas sedan ned och färgen försvinner långsamt och ser bra ut.

De varnar för att man bör testa färgen så man inte får en allergisk reaktion, och det rekommenderar jag verkligen. Det som behöver testas är endast tuben med färg (man kan inte spara färdigblandad färg) och det står tydligt i bruksanvisningen hur man ska göra.

Jag är nöjd med den här hårfärgen, den varar riktigt länge, tonas ut snyggt och jag hoppas i alla fall att den inte sliter alltför mycket på håret. Betyget blir 6/7. Casting creme gloss kostar 105 kronor på Kicks, och är något billigare ibland på Åhlens eller i matbutiker.

L'Orèal har en egen liten sajt om just den här hårfärgen med tips och nyanser här

1 comment:

Madeleine said...

Kan man använda nåt speciellt schampoo om man vill att toningen ska hålla längre?