Makeup and Stuff

Tuesday 20 May 2008

Sajt: Shenet



Nu är det dags för ett sajttips. Shenet är en svensk sajt som är en riktig guldgruva av information. Här finns 550 råvaror/ingredienser i kosmetika, hudvård och hårvård listade med information. Här står både engelska, svenska INCI-namn och vad de används till, vad de består av, och eventuella risker och fördelar. Här finns även massor av recept på produkter man kan göra själv, samt lite kul artiklar om tex parfymhistoria eller hårvård genom tiderna.

Shenet drivs av en ensam kvinna, som jobbat som bibliotekarie och informatör och började sammanfatta all information hon hade samlat ihop. Alla påståenden har tydliga referenser och det är tydligt när vissa saker är hennes åsikter eller vetenskapligt fakta. Ett imponerande jobb av en ensam person och helt ovärderligt. Shenet har även ett forum där man kan diskutera saker med andra, även om det är informationen på sidorna som jag anser vara den stora styrkan.

Shenet är en sajt jag verkligen kan rekommendera varmt och är en sajt som jag använder ofta för att slå upp ingredienser.

2 comments:

Bitte said...

Jag håller med den används väl av mig också.

Anonymous said...

Ville bara säga att när jag skrev en uppsats på högskolan fick jag icke godkänt om jag använde Shenet som referens. Kan vara en användbar hemsida för dom som inte är så insatta och inte vet var man annars ska leta, men våra lärare sa att mycket som står där stämmer inte riktigt med vetenskapen tyvärr..