Makeup and Stuff

Saturday 14 July 2007

Smalare näsa och kluvna hårtoppar


Fick fyra frågor från Sara via mail, här kommer svar på de andra två frågorna. (Bild från Kevyn Aucions hemsida.)

"Hur sminkar jag mig för att få min näsa att se smalare ut?"
Det går att förändra ansiktsformen och näsformen rätt mycket med ljus och skuggor, men det är knepigt och kan krävas lite övning för att få bra resultat. Börja med att öva hemma.
För att göra en bred näsa smalare, kan du applicera en highlighter (tex en concealer som är en nivå ljusare än din foundation) som ett streck längst med näsan. Du kan tex göra det under foundationen, så det inte syns så tydligt, glöm inte att mjuka upp linjen så det inte blir skarpa kanter. Du kan även använda en lite mörk skugga på sidorna av näsan, men det är svårare, och ett ljust streck kan räcka.

Du kan titta in på Kevyn Aucoins hemsida, där han har en lektion i highlighting. Observera dock att han skriver: "The application is exaggerated and not to be taken too literally. It's just to show how highlighting and contouring (when sparingly applied and carefully blended) can add definition to the face." Dvs, det där är ett överdrivet exempel och är inte realistiskt att försöka göra själv eller få att se bra ut själv.
Det här är även relaterat till frågan jag besvarade igår om highlighter, på bilden ser du hur man kan placera highlighter under ögonen och under ögonbrynen.

"Vet du någon produkt som faktiskt hjälper mot kluvna hårtoppar?"
När ett hårstrå har vuxit ut, så förnyas det inte, utan slits bara ned, långsamt eller snabbt beroende på hur man behandlar det. Saker som sliter på håret och kan leda till kluvna hårtoppar är: borsta när det är blött, föna, använda plattång, och vara oförsiktig med det. Det finns inget sätt att reparera ett hårstrå som blivit kluvet, däremot kan bra balsam och inpackningar skydda håret.

Jag har skrivit om hur man undviker kluvna hårtoppar och hur de fungerar tidigare i dessa två inlägg, läs dem:
Hårtips för långt och friskt hår
Sex myter om kluvna hårtoppar

1 comment:

Anonymous said...

Å, det där med shading har jag alltid velat lära mig - det verkar sannerligen vara en hel vetenskap.:S

Jag har förresten länkat din blogg på min nya lilla dylika, hoppas det är ok med dig.:)